חדשות במביט

מדריך הפטיפונים למתחילים

כל מה שצריך לדעת לפני שקונים פטיפון

מאת: במביט

    בניית מערכת עם פטיפון זאת משימה לא קשה במיוחד, אבל חשבנו שיש כמה דברים שכדאי לכם לדעת לפני שאתם רוכשים את המערכת שלכם. במדריך הקצר הזה ננסה להסביר מהם המרכיבים העיקריים, על אפשרויות ההרכבה ונענה על שאלות נפוצות.

    מה זה קדם מגבר לפטיפון? 

    האות שיוצא מהפטיפון הוא אות מוחלש שזקוק להגברה נוספת כדי שמגבר סטראו, מחשב או רמקולים מוגברים יהיו מסוגלים לקבל אותו ולהגביר אותו לרמה רצוייה ומשמעותית, כדי שנוכל להנות מהסאונד שלו. לרמה הזאת קוראים Line Level או AUX. התפקיד של הקדם מגבר לפטיפון הוא להמיר את היציאה המוחלשת של הפטיפון ל Line Level. 

    כמה דברים שכדאי לדעת על קדם מגבר לפטיפון:

    • קיימים פטיפונים עם קדם מגבר מובנה בתוכם.
    • קיימים מגברי סטריאו ישנים שכוללים קדם מגבר מובנה (על אחת מכניסות האודיו כתוב PHONO).
    • מיקסרים של די.ג׳יי כוללים קדם מגבר מובנה.
    • אם לפטיפון יש יציאת USB, יש לו קדם מגבר מובנה.
    • במידה ויש צורך בקדם מגבר, ברוב המקרים יהיה צורך לחבר אותו למערכת עם כבל RCA.
    • קיים מגוון גדול של קדם מגברים לפטפון שכל אחד מציע אופי צליל, הרכב חלקים ורמת בניה שונים. הזולים ביותר יכולים לעלות סביב ה 500 שקלים והיקרים ביותר יעלו 3,000 ש״ח ויותר.

      מה ההבדל בין MM ל MC

      ראשים של פטיפון מסוג מגנט נע (MM-Moving Magnet) מאופיינים ביחס עלות תועלת מצוין ולכן מאוד פופולריים בקרב פטיפונים ברמות מחיר בסיסיות עד בינוניות, ופטיפונים יקרים מגיעים בד״כ עם ראשים מסוג סליל נע (Moving Coil-MC).
      בראשים מסוג MM המחט מזיזה זרועה דקה מאוד שבסופה קיים מגנט שמצוי וזז בין שני סלילים. סלילים אלו קולטים את התזוזות של המגנט ומעבירים את הפולסים החשמליים שמתורגמים למוזיקה שאנו שומעים. לראשים מסוג MM יש תפוקת מתח גדולה ביחס לראשי MC והיא עומדת על סביבות ה 5 מילי ואט.
      בראשים מסוג MC יש אותה זרועה דקיקה שמחוברת למחט, רק שכאן בסופה יש שני סלילים קטנים שנעים בין שני קטבים של מגנט. תפוקת המתח בראשי MC היא בד״כ עשירית מראשי MM ועומדת בד״כ סביב 0.5 מילי ואט.
      שוני נוסף בין הראשים הוא בנושא ההתקנה, ראשי MM קלים בד״כ להתקנה לעומת ראשי MC שדורשים מיומנות גדולה בכיול ובכיוונים של הזרוע, המשקולת, האנטי סקייטינג ועוד..
      בשני המקרים תפוקת המתח נמוכה ביותר ומגבר שאין לו כניסת פונו לא יכול להגביר אותה באופן משמעותי, ולכן הצורך בקדם מגבר לפטיפון שיגביר את תפוקת המתח לכזו שמגברים יכולים להתמודד איתה ולספק את העוצמה לה אנו מצפים.
       

      התקנות נפוצות של פטיפון 

      קיימים מספר דרכים להרכבת מערכת עם פטיפון, כשבכל המקרים ידרשו פטיפון שכולל ראש ומחט.

      פטיפון עם מגבר ורמקולים
       
      ההתקנה הנפוצה ביותר היא הוספה של פטיפון עם קדם מגבר (חיצוני או מובנה) למערכת קיימת, הכוללת מגבר ורמקולים או אוזניות. הדבר היחיד שצריך לוודא זה אם צריך קדם מגבר או לא.

      פטיפון עם רמקולים מוגברים
       
      ההתקנה הקלה והפשוטה ביותר היא לחבר פטיפון עם קדם מגבר (חיצוני או פנימי) לרמקולים מוגברים שכוללים את המגבר בתוכם ובכך חוסכים את העלויות והסרבול שבמגבר סטריאו נפרד. בנוסף, בד״כ הם מספקים התאמה טובה ביותר בין המגבר המובנה לרמקולים, דבר שיכול להוות אתגר לא קטן כשצריך לעשות את ההתאמה בין הרכיבים הנפרד, וכמובן הם עולים בד״כ פחות מרכיבים נפרדים באותה רמת איכות. 
      חיבור של פטיפון לרמקולים מוגברים הוא האפשרות הפשוטה ולפעמים היעילה ביותר. במידה ומדובר בפטיפון עם קדם מגבר מובנה, כל שצריך זה רק לחבר את הפטיפון ישירות אל הרמקולים. במידה ולפטיפון אין קדם מגבר מובנה, יש לחבר אותו לקדם מגבר ואותו לחבר לרמקולים.
      רמקולים מוגברים תמיד יצטרכו להתחבר לחשמל ע״י כבל מתח.

      Audioengine 2+Red with Turntable

      רמקולים מוגברים המחוברים ישירות לקדם מגבר / לפטיפון

      פטיפון עם מחשב
      כאמור, אם הפטיפון כולל יציאת USB יש לפטיפון גם קדם מגבר מובנה, וניתן לחבר אותו ישירות למחשב. במידה ואין יציאת USB יהיה צורך בקדם מגבר (חיצוני או מובנה) וכבל מתאם בין יציאת ה RCA של הקדם מגבר לכניסת האודיו במחשב (מיני 3.5 מ״מ).

      פטיפון עם מגבר או מערכת סטריאו ישנים
      קיימים מגברי סטריאו ישנים שכוללים קדם מגבר מובנה וניתן לחבר אליהם את הפטיפון ישירות. כדי לוודא את זה, יש לבדוק שעל אחת מכניסות האודיו שבפאנל האחורי של המגבר או המערכת כתוב PHONO.
       


      הנעה ישירה מול הנעת רצועה

      אחד הדברים הבסיסיים שמגדירים את סוג הפטיפון זה שיטת ההנעה של הפלטה. קיימות כמה שיטות אבל אנו נדון רק בשתיים העיקריות: הנעת רצועה (Belt Drive)  והנעה ישירה (Direct Drive).

      פטיפון המונע ע״י רצועה מכיל מנוע נפרד שמניע את הפלטה דרך רצועת גומי שעוברת דרך ראש המנוע והפלטה.

      בפטיפון עם הנעה ישירה הפלטה יושבת ממש על הציר של המנוע שנימצא ממש מתחת. הפטיפונים האלה מאופיינים בהתחלת נגינה מהירה יותר ומבנה חזק יותר ולכן נעשה בהם שימוש חזק כפטיפונים של תקליטנים (DJ).

      פטיפונים המונעים ע״י רצועה אינם מתאימים לשימוש של תקליטנים, ומקובל לחשוב שהם בעלי איכות סאונד טובה יותר מאחר ו״הרעש״ והויברציות של המנוע אינם עוברים לפלטה ולמחט.

      חשוב לציין שאין יתרון לצורת ההנעה זו או אחרת, יש לבחון כל פטיפון על כל האספקטים של התכנון שלו והשיטות שמוטמעות בו.

      קיימים פטיפונים יוקרתיים מאוד שמגיעים עם הנעה ישירה ונחשבים לאיכותיים מאוד להאזנה ללא קשר לשימוש של תקליטנים.


      הארקה

      ככלל, פטיפון שאינו מגיע עם קדם מגבר מובנה צריך להיות מחובר להארקה. פטיפונים כאלה מגיעים בד״כ עם כבל הארקה, עם ״סנדל״ בקצה שלו, אותו יש לחבר לקדם המגבר החיצוני או למגבר עם כניסת הפונו הייעודית.

      פטיפונים שאינם מגיעים עם קדם מגבר ולא מחוברים להארקה עשויים להפיק רעש רקע מטריד.
      יציאת הארקה בקדם מגבר לפטיפון (כפתור שחור)   


      ראשים של פטיפון

      רוב הפטיפונים מגיעים עם ראש הכלול במחיר, כדאי לוודא זאת לפני הרכישה. בד״כ פטיפונים יקרים יותר מגיעים ללא ראש כדי לאפשר למשתמש להחליט על ראש בהתאם לטעם האישי. בכל מקרה, ברוב המקרים, ניתן לשדרג את הראש בשלב מאוחר יותר לקבלת שיפור באיכות הסאונד.

      פטיפונים בסיסיים כוללים כאמור את הראש ומגיעים עם דגמי ראשים מוכרים עם יחס עלות תועלת מצויינים כמו ה AT95 של Audo-Technica או M97xE של Shure.

      את רוב הראשים מחברים ל״שלה״ (Headshell) שמתחברת לזרוע, אך קיימים גם ראשים, כמו סדרת הקונקורד של Ortofon, שמתחברים ישירות לזרוע ללא שלה (משמש בעיקר עבור DJ).כמו כן, ישנן זרועות שבנויות עם שלה מובנת וניתן לחבר אליהן את הראשים ישירות.

       
      שלה (Headshell) עם ראש מותקן
      ראש שמתחבר לזרוע ישירות ללא שלה
      זרוע עם שלה מובנית

       

      באופן כללי, כמו הרבה דברים בחיים, ככל שהראש יקר יותר איכות הצליל, עוצמת הניגון, הטווח הדינמי והטרקינג טובים יותר (הדרך שבה המחט רוכבת על חריצי התקליט).

      קיימים ראשים המיועדים במיוחד לעבודה של תקליטנים (DJ) , הכוללת סקרצ׳ינג, שינויי כיוון נגינה והקפצת המחט תכופים ועוד. הראשים האלה יכולים לשמש גם להאזנה סטנדרטית של מוזיקה, אבל ההיפך לא נכון, ראשים שמיועדים להאזנה אינם מומלצים לעבודה של תקליטנים.

      רוב הראשים הם מסוג (Moving Magnet (MM. בגלל שיקולי עלות ותחזוקה, ראשים מסוג (Moving Coil (MC מומלצים למשתמשים מתקדמים בלבד.

      כשרוכשים ראש חדש כדאי לעשות לעשות עבודת מחקר קטנה על איך להתקין אותו נכון מבחינת הכיוונון והמשקל. קיימים כמה כלים שיכולים לסייע במלאכה זו שדורשת דיוק ותשומת לב. ההמלצה שלנו היא לגשת לחנות מתמחה אצלה קנית את הראש ולבקש מהם סיוע בהתקנה הראשונית.
          
        אם יש לכם שאלות נוספות, אל תהססו ופנו אלינו במייל או בטלפון.

        הישארו בעניינים

        הרשמו לניוזלטר שלנו ואנחנו נעדכן אתכם במוצרים חדשים ומלהיבים, מדריכים וכתבות מתחום האודיו ומבצעים שלא כדאי לכם לפספס.

        הוסף תגובה