חדשות במביט

כל מה שצריך לדעת על אודיו ברזולוציה גבוהה

מאת: במביט

בשנתיים האחרונות אודיו ברזולוציה גבוהה הפך לבחירה האולטימטיבית עבור חובבי מוזיקה דיגיטלית, אבל מה זה בכלל אודיו ברזולוציה גבוהה , מה צריך כדי לשמוע אותה ואיפה משיגים אותה? הרשו לנו לנסות לעשות לכם סדר.

הכניסה של האודיו ברזולוציה גבוהה אל המיינסטרים מונעת בעיקר בזכות כניסתם לשוק של אתרים המציעים שירותי הזרמה של מוזיקה ברזולוציה גבוהה. תחילתה של המהפכה היה עם כניסת אתרים כמו אייטונס של אפל שהציעו אפשרות להורדת קבצים דיגיטליים במקום לקנות מדיה פיזית כמו תקליטים, דיסקים וקסטות. הקבצים הוצעו בפורמטים כמו MP3 או AAC והם היו מאוד קלים לרכישה ספונטנית, האזנה ואכסון. בנוסף ניתן לרכוש רק את השירים שמעוניינים בהם ואין הכרח לרכוש את כל האלבום, ניתן לשמוע דוגמיות של הקטעים והשיטוט בין ספריות המוזיקה המוצעות לרכישה מאוד נעים ואינטואיטיבי.

אם זאת, אליה וקוץ בה, בכל הקשור לאיכות האודיו הייתה התפשרות, ההחלטה לעשות שימוש בפורמטים מכווצים לקבצים הדיגיטליים, שנכפה משיקולי חיסכון בשטחי אכסון וקיצור זמני התעבורה ברשת, גרמה לכך שחלק משמעותי מהנתונים של הקובץ המקורי הלך לאיבוד בתהליך הקידוד. המהירות, הנוחות והגודל באו על חשבון איכות האודיו.

אין לכך משמעות רבה כל עוד מדובר על שמיעת מוזיקה מהאייפוד או הסמארטפון תוך כדי הליכה ברחוב, נסיעה ברכבת או ריצה, אבל חובבי אודיו תמיד מחפשים יותר. כאן נכנס לתמונה האודיו ברזולוציה הגבוהה, או יותר נכון חברות האלקטרוניקה שמייצרות את המכשירים שתומכים בכך.

חברות כמו Astell&Kern, LG, Samsung, Sony ו FiiO היו בין הראשונות להיכנס לתחום עם השקת נגני אודיו ברזולוציה גבוהה, בעוד ששירותי הורדה של קבצי אודיו באיכות גבוהה יותר מזו של CD התחילו להיות מוצעים באתרים כמו HDtracks ו Qobuz. במקביל, מספר מוזיקאים מובילים החלו לעודד ולתמוך בשימוש בקבצי אודיו ברזולוציה גבוהה שיכולים לבטא בצורה מדויקת את המוזיקה בדיוק כפי שהם הקליטו והתכוונו.

ובכן, מה המשמעות של אודיו ברזולוציה גבוהה? איפה אפשר להשיג קבצים כאלה? מה צריך כדי לנגן אותם? אל דאגה - תשובות לכל השאלות האלה ויותר מקבלות מענה בהמשך.

 

מה זה אודיו ברזולוציה גבוהה?

לפני שאנחנו מתחילים לענות על השאלות, חשוב לציין שבניגוד לוידאו ברזולוציה גבוהה, שיש לו מסגרת ברורה של קריטריונים שבהם צריך לעמוד כדי להיקרא כך, באודיו הקריטריונים לא מוגדרים ואין סטנדרט אוניברסלי לאודיו ברזולוציה גבוהה.

אם זאת המגמה היא להגדיר כאודיו ברזולוציה גבוהה כל הקלטה בקצבי דגימה ועומק ביטים שהם יותר מתקליטור (CD), שזה 16-bit/44.1kHz. באודיו ברזולוציה גבוהה בדרך כלל משתמשים בקצבי דגימה של 96kHz או 192kHz בעומק ביטים של 24-bit, אבל ניתן גם למצוא קבצים בקצבים של 88.2kHz או .176.4kHz

המשמעות של מהירות הדגימה היא מספר הפעמים בשניה שמתבצעת דגימה בעת המרה של אודיו אנלוגי לדיגיטלי. לגבי עומק הביטים, כעיקרון ככל שכמות הביטים גבוהה יותר, הדיוק שבו מוקלט האודיו במקור גבוהה יותר, ולכן בהקלטה ב 24-bit לעומת הקלטה ב 16-bit קיימת קפיצה מורגשת באיכות.

קיימים מספר פורמטים של קבצי אודיו ברזולוציה גבוהה, שכולם עומדים בקצבי הדגימה ועומק הביטים כפי שמפורט למעלה. הפורמטים הפופולריים הם (FLAC (Free Lossless Audio Codec) , ALAC (Apple Lossless Audio Codec, שניהם עוברים כיווץ מסויים אבל לא כזה שגורם לאיבוד מידע (באופן תאורטי).

פורמטים פופולריים נוספים כוללים AIFF,WAV, ו DSD שהוא הפורמט שמשמש ב Super Audio CD. ניתן לטעון לכאן ולכן על היתרונות היחסיים של הפורמטים, אבל החשוב ביותר יהיה התאימות שלהם עם המוצרים והמערכת שלך.

הפורמט הפופולרי ביותר הוא FLAC, הוא בד״כ מועדף על פני WAV בשל התמיכה הטובה שלו במידע נוסף שכלול בקובץ (meta-data) כגון תמונות האלבום, שם היוצר, שם השיר, שנה וכד׳. קיימים דיונים רבים ברשת על יתרונות של כל אחד מהקבצים וכל אחד מוזמן להעמיק ולהחליט לעצמו.

 

מה היתרון באודיו ברזולוציה גבוהה?

הטענה העיקרית ליתרון של קבצי אודיו ברזולוציה גבוהה מול קבצים מכווצים היא שהם פשוט נשמעים באיכות טובה יותר.

כדי להמחיש למה הם אמורים להשמע טוב יותר מקבצי MP3, ניתן לדוגמה להשוות בין המהירויות היחסיות. האיכות הטובה ביותר של קובץ MP3 הוא בקצב סיביות (bitrate) של 320kbps, בעוד קובץ של 24-bit/192kHz הוא בקצב סיביות של 9216kbps, כשתקליטור מוזיקה (CD) הוא בקצב של 1411kbps.

קבצי 24-bit/192kHz או 24-bit/96kHz אמורים לשחזר בצורה נאמנה יותר את איכות הסאונד כפי שהוקלט במקור על ידי המוזיקאי וטכנאי הסאונד שלו כשהם עבדו על ההקלטה בסטודיו.

עם יותר נתונים, קבצי אודיו ברזולוציה גבוהה נוטים לתת תוספת של פרטים וטקסטורות, ולהביא את המאזנים הכי קרוב למוזיקה כפי שהוקלטה במקור.

אם זאת, כמו תמיד, ישנם אנשים שאינם מסוגלים לשמוע את ההבדלים באיכות. כמו עם מוצרים אחרים, אם לא ניתן לשמוע או לראות את ההבדל, אין טעם להוציא כסף על זה…

 

איזה מכשירים יודעים לנגן את הקבצים האלה?

כמות הולכת וגדלה של מכשירים כבר תומכים בקבצים באיכות גבוהה, החל מרסיברים לקולנוע ביתי ומגברי סטריאו, מערכות משולבות ואפילו סטרימרים. ובכל זאת, עדיין מעטים יודעים לטפל בקבצים ברזולוציות גבוהות של 24bit ו- DSD. מומלץ מאוד לשים לב לנושא התאימות לקבצים שברשותך לפני שבאים לרכוש נגן מתאים.

יש מערכות שמאפשרות לנגן אודיו ברזולוציה גבוהה בחיבור ישיר של התקן אחסון USB נייד או ישירות ממחשב המחובר לרשת הביתית.

את הקבצים ניתן לאחסן על הדיסק הקשיח של המחשב או דיסק חיצוני שמחובר אל המחשב, ולנגן אותם על ידי חיבור ישיר של המחשב אל ממיר USB מדיגיטל לאנלוג (DAC) כמו Audioengine D1, Peachtree Audio DACiTx, DAC Magic Plus של Cambridge Audio וכד׳, ואת ה DAC אפשר לחבר למגבר, רמקולים מוגברים או אוזניות.

רוצה לדעת עוד על ממירי DAC? יש לנו מבחר גדול של ממירים

קיימות גם מערכות קומפקטיות, כמו Minx XI של Cambridge Audio, שתומכות באודיו ברזולוציה גבוהה (כולל אלחוטית), וכמו כן רמקולים אלחוטיים כמו Audioengine B2, Peachtree DeepBlue2, או Audioengine HD6ומקלטי בלוטות׳ כמו Audioengine B1 או Peachtree BT1 שמכילים בתוכם ממיר DAC מובנה באיכות גבוהה שתומך ברזולוציות של עד 24bit/192kHz ומאפשרים לשדר אליהם מוזיקה באיכויות הגבוהות ביותר בצורה טבעית ללא התפשרות על האיכות ועם טווח קליטה מוגדל של עד 30 מטר.

הבנת שאודיו אלחוטי זאת הדרך לשמוע מוזיקה היום? בחרנו עבורך את הרמקולים האיכותיים ביותר בכל רמת מחיר

קיימים גם מגברי אוזניות עם DAC מובנה ואיכותי, כמו Peachtree Shift, D3 של Audioengine, DACMAGIC Plus / XS של Cambridge שמסוגלים לטפל בצורה טבעית בקבצים ברזולוציות גבוהות של 24Bit ואפילו DSD.

רוצה לדעת איך לקבל סאונד טוב יותר מהאוזניות שלך?

כשעובדים עם מחשב, יש לבחור גם תוכנת נגן מתאימה. לא תמיד כל תוכנה מסוגלת לטפל בכל סוגי הקבצים. אייטונס של אפל לדוגמה יודעת לטפל בקבצים ברזולוציה גבוהה מסוג AIFF אבל לא מנגנת את קבצי FLAC המאוד פופולריים.

כשמתחילים לעבוד עם קבצים ברזולוציה גבוהה מומלץ לבחור גם תוכנת נגן ייעודית כמו Amara, Audirvana או VOX עבור משתמשי MAC ותוכנות כמו FOOBAR 2000 החינמית והסופר פופולרית, JRiveR Media Center וכד׳ עבור משתמשי PC. שימוש בתוכנות אלו משפר בצורה ניכרת את איכות האודיו ושווה לבדוק אותן.

 

מוזיקה ברזולוציה גבוהה במכשירים ניידים

Astell&Kern DAP

תחום חדש שתופס תאוצה בשנים האחרונות הוא ה DAP (Digital Audio Player) שזה נגני האודיו יעודיים ברמת פרימיום, כמו הנגנים של AK Jr/100ii/120ii/240 Astell&Kern, Pono של ניל יאנג ועוד. נגנים אלה מכילים ממיר DAC אחד או שניים עם תמיכה בכל הפורמטים והרזולוציות, מגיעים עם ממשק מגע יעודי ונוח ומכילים דיסק פנימי עם זיכרון גדול ואפשרות להגדלה נוספת לעד מאות ג׳יגה כדי לאפשר לכמות גדולה של קבצים גדולים שכל אחד מהם יכול להיות של כמה מאות מגהבייט.

בגזרת הסמארטפונים, ישנה כמות הולכת וגדלה של סמארטפונים שמסוגלים לנגן אודיו באיכות גבוהה של עד 24Bit/192kHz כולל LG G3/4, Samsung Galaxy Note 4 ועוד.. גם כאן כדאי להוריד ולהיעזר בתוכנות נגינה ייעודיות לרזולוציה גבוהה אותן ניתן להוריד מחנות האפליקציות.

אייפון 6 וגם 6S לא תומכים בקבצים ברזולוציה גבוהה ישירות מהקופסה אבל ניתן לעקוף זאת ע״י שימוש ביציאת הלייטנינג לצורך העברה של הקבצים הדיגיטליים  לממיר DAC חיצוני, כמו Peachtree Shift, ובכך לעקוף את ה DAC המובנה של המכשיר ולאפשר לקבצים, בפורמטים רבים ובמגוון רזולוציות, להתנגן בצורה טבעית ללא המרות הפורמטים של הקבצים ואיבודי נתונים.

כל הנגנים של Atell&Kern עכשיו אצלנו במחירי חו״ל

בפוסט הבא מפורט היכן ניתן לרכוש קבצים או שירותי הזרמה של מוזיקה ברזולוציה גבוהה

הישארו בעניינים

הרשמו לניוזלטר שלנו ואנחנו נעדכן אתכם במוצרים חדשים ומלהיבים, מדריכים וכתבות מתחום האודיו ומבצעים שלא כדאי לכם לפספס.

הוסף תגובה