חדשות במביט

ביקורת לקוח לנגן אודיו AK300 כולל השוואה מול CD

שלום ,

מצורפת ביקורת ראשונית שלי לפי השמיעה שלי לנגן AK300.

שמי גדי אני אודיופיל שעושה מאות ניסויים במרדף אחרי הצליל המושלם כבר יותר מ 40 שנה, כולל ניסויים במנורות מכל הסוגים מכל השנים, טיפול בחשמל ברמות גבוהות, טיפול בכבלים, קבלים, ואפילו מתעסק בחומרים, מחברים, כבלים ומשקולות של חברת מייפל שייד (בחלק מהמקרים זה ממש עובד). 

רכשתי בשבוע שעבר נגן AK300 לאחר מחקרים רבים ואי רצון רב להיכנס להשמעת מוזיקה דרך מקורות שהם לא CD ,SACD, או פטיפון, בלית ברירה התחלתי את צעדי הראשונים בתחום.

לאחר הסברים מקצועיים מאד מירון מבמביט החלטתי להתנסות ללא שום צפיות.

ירון שלח אלי הרבה מאד חומרים וכלים להמרת פורמטים והיה סבלני וקשוב מאוד לשאלותיי.

העברתי ל AK300 דיסק של Claude Bolling  עם הצ'ילן YO YO MA יצירות מופת מורכבות שהוקלטה בשנות ה 80 שמשלבות ג'אז וקלאסי (44khz/16 bit). הבעיה שיש בציוד טרנזיסטורי הוא העברת הרמוניות של הצליל כאשר הוא מעביר את התו "דו" לדוגמא בפסנתר הוא מעביר רק "דו" ולא את כל ההרמוניות שנוצרות במיתרים שמסביב לדו. העברת הרמוניות של הצליל זו משימה לא פשוטה וקיימת רק במערכות טרנזסטוריות ברמות הגבוהות שמשתמשות ברכיבי MOSFET כבלי שמן ועוד.

במגברי מנורות איכותיים המנורה מעבירה את ההרמוניות בצורה קרובה מאד למקור (את זה למדתי ממומחה אלקטרוניקה וטכנאי HI-END מהטובים בארץ שהוא גם כנר), כך שהדיסק משלב פסנתר, צ’לו, קונטרבס ותופים משימה לא קלה, אמנם מעט כלים אבל הרבה הרמוניות.

חיברתי בו זמנית ל PRE המנורות שלי את הAK300 ואת ה CD-AUDIO NOTE CD ZERO 16BIT (קומפקט מנורות צליל חם ומדהים לדעתי נשמע יותר טוב מהמרידיאן). בעבר היה לי CD של מרידיאן 588/24BIT - אחד מהקומפקטיים הטובים בעולם שאם אני לא טועה הוא CLASS-A, שלדעת רבים ומומחים ממני נשמע יותר טוב מכל דבר שהם מכירים. שהוחלף ל AUDIO NOTE  (מחירו פחות מחצי ממחיר המרידיאן).
אני הולך לפי האוזן ולא לפי השם, האוזן שלי אוהבת ורגילה לצליל חם לא מתחבר לצליל דיגיטלי CLASS-Dׂ בשום מצב.

ה CD  מחובר עם כבלי XLO REFERENCE-2. את ה AK300  חיברתי דרך יציאת האוזניות ל RCA פשוט כל עוד אין לי את ה PEM13  + חיבור XLR אז ההשוואה לא ממש הוגנת.

נתתי למערכת להתחמם 10 ד', הפעלתי את אותו קטע בשני המכשירים במקביל והבן שלי העביר תוך כדי את המצבים ב PRE כל פעם למכשיר אחר בלי שאדע מאיזה מכשיר יוצאת האות.

נפלתי מהכיסא מאחר וכבר בהתחלה לא הבדלתי כמעט בכלל בין הצליל שבוקעים מהמכשירים לאחר מספר ניסיונות העברה נוספים וקטעים שונים של היצירות זיהיתי את הצליל החם שיוצא מה AUDIO NOTE שאלתי איך יכול להיות שה AK300 נשמע פחות או יותר כמו גוון הצליל של המרידיאן ?? (אני זוכר את היצירות האלו מתנגנות במרידיאן). אחרי חצי שעה שהציוד כבר היה חם נפלתי שוב מהכיסא מאחר והתחלתי לשמוע צלילים שקיימים ביצירות האלו אבל לא שמעתי אותם מעולם, הצ'לו הפיק צלילים מפורטים ברמה מטורפת. אולי עם טיפה פחות חום אבל צליל מקסים ואז כבר זיהיתי שזה לא מה AUDIO NOTE.

הדיסק השני שהעברתי 44khz/16 bit  הוא דיסק מורכב מאד של הקונצ'רטו לצ'לו של אלגר. ההקלטה היא מ 1972 עם התזמורת הסימפונית של לונדון והצ'לנית הטובה ביותר שהייתה מאז ומעולם ג'קלין דה פרה, עם הצ'לו המפורסם בעולם בשם דוידוב של סטרדיווריוס. בקיצור משימה לא פשוטה להעביר את הצליל המדהים של ה סטרדיווריוס כפי שהוקלט.
במקרה זה  שמעתי את כל היצירה מה AK300 כמעט ללא השוואה ל CD ההשוואה הייתה רק בקטע השלישי שבו נכנס הצ'לו לאחת מהמשימות המורכבות ביותר ביצירות המוזיקליות שהיו מאז ומעולם לצ'לו. שוב משמיעה ראשונית נראה שגוון הצליל בחלק מהקטעים השתנה מעט לטובה בעיקר בפרוט הצ'לו נשמע באופן מובהק מפורט הרבה יותר עם יותר עומק לצליל ומעט פחות חום.

בשאר הקטעים כאשר יש 100 כלים על הבמה שמנגנים בו זמנית נראה לי שלא שמעתי הבדלים גדולים ל AK-300 יש מעט יותר במה וזה נובע לדעתי מהפרוט בצליל (שזה בפני עצמו הישג אדיר ל AK300). 

הקונצ'רטו לצ'לו של היידן מספר 1 עם ג'קלין דה פרה, משמש אותי בדרך כלל לרפרנס לבדיקות והשוואות של ציוד, היצירות קצרות יחסית אך תובעניות מאד ומחייבות ציוד שיודע להעביר תדרים מגבוהים לנמוכים וההיפך במהירויות גבוהות מאד.
אני יכול להגיד ששמעו ב  AK300 פרוט, דיוק ועומק גבוהה יותר בצליל מאשר ב AUDIO NOTE שוב לא כל אחד יכול היה להבחין בהבדל ההבדל הוא קטן אבל מהיכרותי הטובה של היצירה אני שומע הבדלים והבדלים הם לטובה ב AK300 אם כי מעט פחות חום בצליל.

ההתחברות מרחוק עם אנדרואיד,IPAD , אייפון מאד נחמדה כולל חיפוש אלבומים העברת שירים וכד'

שימוש כסטרימינג מהמחשב.

בקיצור עדיין לא שמעתי קבצים ברזולוציה גבוהה והניסוי הוא ראשוני.

עדיין אין לי את ה PEM13 עם חיבור ה XLR שאני מאמין שיכול לשפר עוד את הצליל.

לגבי המחיר השאלה למה מתייחסים. אם מתייחסים בהשוואה לנגן רגיל אז ההשוואה לא נכונה אין מה להשוות. אם משווים ל IPOD/IPAD  שהם לא כל כך זולים ויש להם בעיה של הרחבת זיכרון ומבחינת הצליל גם כן הם לא ברי השוואה גם אם מורידים CD באיכות הגבוהה ביותר ומבזבזים את כל הזיכרון היקר של המכשיר הצליל לא מתקרב לצליל של ה CD ניסיתי פעם לעשות השוואה כזו תוך מספר שניות הפסקתי לא היה בכלל מה להשוות ונשארתי עם ה CD.

ההשוואה היחידה יכולה להיות לנגני CD/SACD נגן CD/SACD באיכות טובה מתחילים ב 8000 ₪. הבעיה ב CD שהוא לא משמיע SACD, נגן ה SACD שברשותי אמנם משמיע CD  אך לא באיכות של נגן  CD.

בקיצור ימים יגידו בינתיים נראה מבטיח מאד ואולי סוף סוף יש חברה שהצליחה לפרוץ את הרף הגבוהה שאודיופילים מציבים למקור הצליל.

בברכה

גדי

הישארו בעניינים

הרשמו לניוזלטר שלנו ואנחנו נעדכן אתכם במוצרים חדשים ומלהיבים, מדריכים וכתבות מתחום האודיו ומבצעים שלא כדאי לכם לפספס.

הוסף תגובה