חדשות במביט

אוזניות Hifiman Deva – סקירה

אוזניות Hifiman Deva – סקירה

הסקירה נכתבה והועלת במקור לקבוצת אוזנפיליה בפייסבוק בהסכמתו האדיבה אמיר מנדלוביץ.

נזכירה כי בשבוע שעבר השאלנו מהיבואן הישראלי המייצג את מותג hifiman בישראל, את אוזניות דרגת הביניים של המותג העונות לשם Sundara, וזאת כחלק מתהליך מתמשך בו אנו משאילים בכל שבוע את האוזניות הבאות בליין המותג. התחלנו כאמור מדגם הבסיס 400se ואנו נתקדם בצעדים עד שנסיים בספינת הדגל. מטרתנו העיקרית היא ללמוד מה מקבלים במעבר מכל דגם לדגם הבא בליין של מותג זה, מה הם השיפורים המופגנים ככל שישנם כאלו, האם הקפיצה במחיר לדגם הבא מצדיקה את עצמה, וכיצד האוזנייה הנבחנת מתנהגת, לעומת מתחרותיה ממותגים אחרים (וככל שנמצא לנכון לאזכר השוואות שכאלו).

נמליץ לקוראי שורות אלו, לעבור על שתי הסקירות הקודמות, (הראשונה) של דגם 400se , (והשניה) של דגם ה- sundara , וזאת כרקע הכנה לקראת הסקירה הנוכחית על ה- Deva וכמבוא כללי לנושא.

בעקרון היינו אמורים השבוע הזה לקחת לסקירה את הדגם הבא שנקרא Ananda, אך לאור עיכוב בהגעת הדגם למלאי אצל היבואן (שאמור להגיע רק במחצית השנייה של חודש נובמבר) וכאשר בנוסף לכך, דגם התצוגה הבודד נמכר ללקוח חסר סבלנות שלא יכל להמתין להגעת החדש, אנו נאלץ לעכב מעט את סקירתה של ה- Ananda , ולכן ננצל את האתנחתא לסקור דגם נוסף די מעניין שיש בליין המותג.

להבדיל מסקירות אינטרנט סטנדרטיות בתעשייה, אנחנו נמעט בתמונות, לשמחתנו לא חסרות תמונות לדגם זה ברחבי הרשת וצילום אינו תחום התמחותי. אעדיף להתמקד במהות החשובה והיא סקירתו המקצועית והטכנית של המוצר מבחינת יכולות השמע שלו, אז נקנח בתמונה מסט הבדיקות (במגמת הצטננות חורפית קלילה) ומשם נצא לדרך:

HiFIMan DEVA

האוזניות שקבלנו הן מהתצוגה של היבואן, לשמחתי מדובר בזוג במצב כמעט חדש ואשר ניכר כי לא נעשה בו שימוש כבד.

תזכורת לפרקים הקודמים

אצל המותג hifiman מקובל שעם השנים הם מרעננים סדרות, עת מוציאים סדרות המשך לדורות קודמים. במקרה של Deva מדובר בהמשכה/החלפתה של סדרה 500 המיתולוגית מלפני כחצי עשור, השאלה במה היא שונה מסדרה 400 והיכן היא ממוצבת על סקלת דגמים של היצרן.

סדרה 500 של היצרן הייתה בעבר מדרגה אחת מעל לזו של סדרה 400, ומשכך Deva נמצאת )כיום( גם היא באמצע שבין סדרה 400 ל- sundara. מנעד המחירים עובד כך: למטה מתחילים בדגמי סדרה 400 שעולים סביבות 150$ לצרכן. מעליו באים דגמי Deva (500 בעבר הרחוק) שעולים 220$ (ללא דונגל אלחוטי – בהמשך נסביר על זה) או 300$ עם הדונגל האלחוטי, ומעליה ה- sundara שעולה 350$.

מה שדגם Deva מביא לזירה מעל לסדרה 400 הוא דרייבר גדול יותר, למעשה במידותיו של הדרייבר של ה sundara, כולל את הממברנה הדקה יותר שהיא האלמנט הטרי של היצרן, ואת טכנולוגיית double sided magnets של המותג, טרנד עכשווי ש- hifiman מטמיעים בלא מעט מדגמי האוזניות החדשות שלהם (דגמי 20-21) משיקולים הנדסיים, בהם הקניית תכונות מצד אחד על חשבון פשרות מן הצד האחר. הסבר מפורט יותר בנושא תמצאו בסקירות הקודמות שערכנו למוצרי יצרן זה, ואנו נפנה אליהם כדי להשלים את החסר. על המשמעויות באיכות השמע שהדרייבר הזה מביא אנחנו נפרט בהמשך.

זו הזדמנות לספר שבעוד שבשווקים הבינלאומיים ה- Deva נמכרת בשתי שיטות, שהראשונה היא בתצורת stand alone ללא מודול אלחוט (ללא הדונגל) במחיר 220$ , ובשנייה בתצורה עם הדונגל האלחוטי במחיר 300$, בישראל הדגם משווק בתצורה שכן כוללת את הדונגל האמור ואין אפשרות בלי. לשאלתנו את היבואן מדוע זה כך, זה הסבירנו כי בצער גודלו של השוק הישראלי אינו מצדיק לוגיסטית ותפעולית להביא אוזניה זו בשתי הגרסאות (היקפי מכירות שנתיים). *מי שמעוניין באוזניה זו ללא הדונגל, יאלץ להזמינה ביבוא אישי מחו"ל.

זו ההזדמנות לציין משהו מעניין, Deva היא למעשה אותה אוזניה בדיוק כמו דגם 5XX המשווק בערוץ המוכר של Drop. ההבדל בינהן מסתכם בצבע ובקשת הראש, כאשר המכניקה עצמה זהה אחד לאחד בינהן. בעוד Drop בחרו בקשת הקלאסית של hifiman, ב- Deva הטמיעו את הקשת המודרנית יותר של המותג מהליין של 2020, כמותה מגיעה סדרה 400 גם וכפי שראינו בסקירה הראשונה על דגם 400se. מבחינת צבע, 5XX של DROP מגיע בצבע all black כאשר לעומתה ה- deva מספקת צביון קלאסי אלגנטי, המשלב צבעי כסף עם camel (בחלקי הדמוי עור שבה – ראו התמונות).

דגם ה- deva כאמור מבצע הטמעה של קשת זהה לזו של סדרה 400 , דגם אותו סקרנו בתחילת הסדרה הנוכחית של סקירת אוזניות hifiman, ונמליץ שוב לעבור עליה על מנת לקבל את הרקע לסוגי הקשתות השונות שהיצרן מביא בדגמי האוזניות השונים שלו.

כפועל יוצא מהטמעת מנגנון זהה/דומה ל- 400, נובע, שהנוחות דומה/זהה גם היא. כאן נוכל להתרשם בדמיון הרב בעצם, הנה הקשת של ה- deva:

Hifiman Deva

ובהשוואה הקשת של דגם 400SE, כפי שניתן להתרשם, אותו הדבר:

Hifiman Deva

כהרחבה מהצד ועל מנת לקבל מושג גם מהדגם המקביל, זו הקשת שהטמיעו drop בדגם 5XX, שהיא כאמור הקשת הקלאסית של מותג hifiman מהעשור הקודם, סגנון שנחקק בשוק כאלמנט עיצובי ייחודי למותג זה, ו- drop בחרו להישאר נאמנים למסורת העיצובים של פעם:

Hifiman

בחזרה לדגם Deva הנסקר, האוזניות ניתנות להגדלה או הקטנה לפי מידות ראש המשתמש, באמצעות אותו מנגנון קליקים מפורסם ומוכר ברוב האוזניות של ימנו. אין הרבה מה לפרט מעבר, זהו אותו שטנץ מוכר לכולנו והוא עושה את העבודה היטב. האוזנייה יושבת על הראש לא חלש מדי ולא חזק מדי, מקום טוב באמצע שמשרה מחד תחושת ביטחון שאם נסתובבה עם האוזנייה היא לא תיפול לנו מהראש, ומאידך לא חזק מדי כדי הצקה לאורך זמן. האוזנייה כאמור גם בעלת אופציה לדונגל אלחוטי, והתכונה הזו של יציבות על הראש היא חשובה ועושה את העבודה. היצרן הבין את הנושא ולא פישל פה, בחר למצוא איזון נכון בין שתי הקצוות של תכונת clamping force.

עכשיו הסקירה צריכה להתפצל לשני קטעים, קטע ראשון שמדבר על האוזנייה במצב חוטי, קרי בהתעלם מהדונגל האלחוטי, וקטע שני שמתייחס לאוזניה כאשר מחברים אותה לדונגל האלחוטי, ובעזרתו מניעים אותה כאוזניה אלחוטית blue tooth לכל דבר ועניין, שזו הגדולה שלה ואחד היתרונות הגדולים בשרוולה, המבדלים אותה מיתר האוזניות של היצרן.

נתחיל כאמור בסקירת האוזנייה כמוצר פסיבי, קרי בהתעלם מהדונגל וחיבורה כמו כל אוזניה אחרת למגבר חיצוני:

האוזניות מגיעות עם כבל סטנדרטי קלאסי שחור, נעים למגע ובלתי מקרופוני – זהו כבל מגומר גומי דומה מאד עד זהה לזה שמסופק עם סדרה 400 והוא עושה את העבודה היטב, נוח מאד מבחינה פרקטית, לא קופץ, לא מסתבך, ולא מעצבן. בדגם deva הכבל חד צדדי, כלומר מחבר בו זמנית את שני הערוצים באמצעות כבל אחוד, שמתחבר רק ל- cup השמאלי. במידה מסוימת נוח יותר כך, שכן מקטין הפתרון הזה את כמות התסבוכת של כבלים שמתרוצצים לנו על השולחן. מדובר בהתקן סטנדרטי מקובל בתעשייה של חיבור 3.5 אינץ עם 4 מוליכים המכונה TRRS 3.5mm, כך שבמידה ורוצים לרכוש כבל כזה (שלא מ- hifiman), יתאפשר הדבר לאחר חיפוש הולם ברשת, שכן מדובר בחיבור תקני אוניברסלי ולא חיבור proprietary, משהו שהיצרן הנדון מקפיד עליו בשנים האחרונות כפידבק נלמד מהקהילה.

במעבר ל- engineering, מבחינת מיצוב – אוזניות אלו נמצאות בין סדרה 400 ל- sundara ולכן לוקחות תפקיד ביניים.

1. הדרייבר עצמו של האוזנייה המוכמן בתוך ה- cup הוא בעל מידות (שטח פיסי) גדולים יותר, בקוטר 60 מ"מ לעומת הדרייבר של סדרה 400.

2. הממברנה של הדרייבר היא מהדור החדש של hifiman שאפשר לכנותה 2.0 Planar Magnetic, זו עשויה מחומר דק וקל יותר.

3. הדגם בדומה ל- 400se מכיל את הטכנולוגיה של מגנטים משני הצדדים של הממברנה. נעבור על כל אחד מן התכונות הללו ונסביר את השתתפותן ותרומתן לאיכות השמע:

1. הגדלת שטח הדרייבר כמקובל בפיסיקה, משפר את התגובה וההיענות לתדרים הנמוכים, עת מוריד את תדר נקודת האופטימום של התנועה הפיסטונית של הממברנה. בפיסיקה מכאנית יש קשר קבוע, בין גודל הממברנה לאופטימיזציית תדר ההיענות, כאשר גדול יותר מוריד את נקודת האופטימום של התדר כלפי מטה, ולהפך, קטן יותר מעלה את הנקודה כלפי מעלה. לכן אלמנטים/דרייברים גדולים נועדו לתדרי באסים, ואלמנטים קטנים נועדו לתדרים הגבוהים )טוויטרים(. הגדלת הדרייבר ושטחו משפר את יכולתו של דגם ה- Deva/5XX להתמודד אפקטיבית עם התדרים הנמוכים, והפיצוי שלה האוזנייה זוכה מנגד בתדרים הגבוהים, מתקבל מהתכונה הבאה.

2. החלפת החומר של הממברנה לחומר דק יותר ובהתאם בעל מסה/משקל נמוכים יותר, מסייעים לממברנה לקבל תכונות שינוי תנע משופרת, קרי הממברנה מסוגלת לשנות את מהירות תנועתה ואת כוון תנועתה ביתר קלות, בדומה למכונית קלה לעומת מכונית כבדה. מכונית ספורט רוצים שתהיה קלה יותר בכדי שתוכל להאיץ/לבלום מהר יותר, ולשנות כוון ביתר זריזות. אותו הדין הפיסיקאלי משפיע על הממברנה של הדרייבר – קל יותר מגיב מהר יותר לשינויים. משמעות הדבר היא,
שהשדה המגנטי (המנוע) האחראי להנעת הממברנה, משפיע בעוצמה יעילה יותר על תנועתה של הממברנה, אוחז בה טוב יותר, וכתוצאה מכך מאפשר בידה להשיג דיוק גבוה יותר בעקיבה לסיגנל החשמלי.

3. הטמעת מגנטים משני הצדדים במטרה לשפר את אחוז עוות (החזקה הדוקה יותר של המנוע האלקטרומגנטי את הממברנה) על חשבון הצבת מגנטים גם מהצד הפנימי שלה, שחוסמים בתורם במידת מה, את גלי הקול המגיעים מהממברנה ישירות לאוזן. זו הקרבת תכונה אחת על חשבון האחרת במטרה למצוא אופטימום הנדסי לתכנון של המוצר.

כאן אמור להכנס פרק מתודולוגיה כמקובל בסקירותינו הקודמות, שמסביר את שיטת העבודה שלנו, הכיצד אנו סוקרים, באלו כלים ואמצעים משתמשים, ומי המומחים המוסיקאליים שמצטרפים אלינו בתהליך ומסייעים בידנו. אך היות ופרק זה חוזר על עצמו וקיים כבר בשתי הסקירות הקודמות, הן של דגם 400se והן של דגם sundara , אנו נוותר עליו הפעם ופשוט ונפנה אחר נימוס את הקורא, לעבור על פרק זה בסקירות הקודמות ולהשלים את החסר.

למי שכבר מכיר, אנו דבר ראשון מבקשים לחקור את גרף ההיענות של האוזנייה הנדונה, בהתבסס על מדידות מקצועיות תקניות בתעשייה על ידי מומחה אוסטרי.

מדידותיו לדגם הנדון Deva, מראות לנו את הממצאים הבאים עם super imposition - על רקע הסטייה מעקום Harman כרפרנס השוואתי:

למותר לציין שבמבחן האוזן, האוזנייה הזו מכוילת לא רע כבר כמות שהיא מהיצרן, וזו מגמה או לומר טרנד, שאנו שמים לב אליו כחוזר על עצמו בדגמי היצרן הזה, דגמים חדשים יחסית של השנה שנתיים האחרונות. עושה הרושם שעם השנים היצרן למד כנראה הכיצד לייצר אוזניה מכוילת לא רע בבסיסה, ובכך לחסוך לצרכן להתעסק רבות ולהוציא הרבה אנרגיה ומאמץ על נושא הכיול שלה. זו תכונה מבורכת, היא מגדילה בעיננו את היתרון של הדגמים החדשים יותר של היצרן לעומת הישנים יותר שלו. כאמור לא היה נדרש תיקון מסיבי על מנת להגיע לאינטונציה מושלמת. עיקרה מסתכם במתן boost מאד עדין באוקטבה הראשונה על מנת לפתוח את המרחב והמשקל הנכון, השלמת הפריחה החסרה לקבלת פתיחות תקינה, והאוויר הנחוץ בגבוהים. נוכל לשים לב בגרפים, לתיקון בטווחים שבין 3Khz – 1.5, ובטווח שבין 8hz – 6 . אלו התיקונים שבצענו בהתבסס על המדידות של המומחה האוסטרי דלעיל, בשילוב מבחן האוזן, שהוא המכריע פה, בסיועו של המאסטרו שמלווה אותנו בסקירות ומסייע בכיול, עד להגעה לנירוונה – עד שהאורקסטרה נשמעת בשחזור של האוזניה, בדיוק כפי שצריך להיות במציאות כשמאזינים בהיכל הקונצרטים:

**צריכים להבין שבנושא זה אין תחליף לניסיון מצטבר ואוזן מיומנת כסנסור, שהם כלי הכרחי לקבלת תוצאה איכותית שמרשימה בהרמוניה המוסיקאלית שלה ובאינטונציה הנכונה.

לאחר השלמת בדיקות הקליברציה דלעיל וביצוע מבחני האזנה באמצעות שימוש ביצירות מגוונות, החל בקונצרט לפסנתר 21 של מוצרט,בביצועשל YeolEumSon,בתחרותTchaikovskyCompetition-PianoRoundII,PhaseII2011,שימוש בדגימות הקלטה מפסי הקול מהסרטים Lord of the rings , demolition man... כולם באיכות מקור )אורקסטרה קלאסית כמובן בהקלטת רפרנס מארה"ב של אולפני הסרטים(, יצירות והקלטות מאסטר של באך ומאהלר, כמו גם קינוח בהקלטות העילית האקוסטיות של ,ScottBradlee מאת,PostmodernJukebox

לשמחתנו הצלחנו להתרשם מהאוזניות הללו שוב, בדיוק כפי שהתרשמנו מהדגמים הקודמים שסקרנו. האוזנייה מספקת דיוק טונאלי טוב (מאד), מבלי לאבד פוקוס או לקרוס. היא נותנת תחושה של מנוע (דרייבר) בעל כושר הספק גבוה, שאינו מתרגש מעוצמות שמע גבוהות אם מתבקש לכך. הוא לא מעודן, הוא אגרסיבי (לחיוב) וגם מתאימה לו העבודה בעוצמות שמע גבוהות. הוא נפתח יפה בווליום ראוי, ולכן הוא אידאלי למוסיקה קלאסית שידועה בעוצמות השמע גבוהות ובדרמה גרנדיוזית כשמדובר באנסמבל מלא 120 נגנים וביצירות עוצמתיות של מאהלר, שלא אחת מביאות אוזניות נחותות יותר לקריסה ברגעי השיא. תיקוני ה- EQ שמבצעים לאוזניה הם כלום בשבילה, לא מזיזים כהוא זה לרמות עוות או בעיות כלשהן מובחנות. אחד מהיתרונות הגדולים של טכנולוגיית planar magnetic עליהן מבוססת אוזניה זו, כמו כמעט כל אוזניות המותג הנדון ללא יוצא מהכלל, זה שהיא מאד גמישה לעיצוב ושינוי הצליל, כך שלמרות הוספת או הפחתת ערכים מעקום המוצא, הן לא נכנסות לעוות בשל כך. משהו שאוזניות לא מעטות, במיוחד מבוססות דרייבר דינאמי, לא תמיד מסוגלות לספוג, וזאת בשל חולשות הנדסיות אינהרנטיות לטכנולוגיה הדינאמית המסורתית. *כן הופגנה רגישות קלה "להחזרים מה cup" באזור המיד העליון, ולכן צריכים לכוון אותה בזהירות שלא לסטות יתר על המידה. ראו התיקונים המעודנים והמינוריים שבצענו בטווח 1.5 עד 8 קילו הרץ. ופה פירוק ה- cup כ- mod מוכר בתעשייה יכול לעשות פלאים למוצר זה.

האיזון הטונאלי של האוזנייה משמר את המאפיינים המרחביים והספקטרליים של האווירה המוסיקלית כמצופה מאולם קונצרטים, להלן שחזור מקור מדויק ראלי, וגם רמת האוויר (היכולת לטפס בגבוהים ברמת ניקיון רהוטה) הייתה בריאה.

בהשוואה לרמת הביצוע של סדרה 400 מבית hifiman, ה- Deva מספקת רוחב פס רחב יותר למטה, היא יורדת נמוך יותר, ולמעלה מספקת יכולת דומה לסדרה 400. עיקר ההבדל בין Deva/5XX הוא שבזכות מנוע (דרייבר) גדולים יותר עם כושר ספיקה משופר, היא מסוגלת לתת אוירה גרנדיוזית יותר שהיא מאד חשובה במוסיקה קלאסית וככלל, היא תעשה עבודה מרשימה/מסיבית יותר ותאפשר להגיע לעוצמות שמע חזקות יותר מבלי לאבד אויר או פוקוס.

היא מספקת טווח דינאמי טוב יותר באבחנה באוזן, בהתבסס על דרייבר גדול יותר בשטחו, שמאפשר אמפליטודה ארוכה יותר של משרעת התנועה, בשילוב ממברנה קלה יותר שמגיבה מהר יותר לשינויי כוון ומהירות. התכונה מורגשת בעיקר בהיבט התדרים נמוכים (אוקטבות ראשונות – באסים) שהם פנצ'יים יותר, המקנים צליל מציאותי יותר ופחות מאולץ. אפשר לומר, טבעי יותר ומדויק יותר שם למטה.

אחת התכונות שנרצה לסכם בה על מנת להעביר את החוויה שלנו לקוראים, היא של צליל מאד מוסיקאלי. כשישבנו ובצענו מבחני האזנה בין סדרה 400 ל- deva, הרגשנו שעולים מדרגה מבחינת אינטונציה ומוסיקליות, שמאד ערבה לאוזננו. כלומר בבואנו לבחון את האוזניה (במצב פסיבי ללא הדונגל) קרי בתצורה שבה היא עולה 220$ לעומת 150$ לסדרה 400, ניתן לראות כי התוספת במחיר בגודל 50% לערך, באה לידי ביטוי בביצוע והוא מורגש ומוערך.

בהשוואה ל- sundara שעולה 350$, אפשר להבחין כי חסרות אותן תכנות נוספות שה sundara יודעת להביא, בכללן רוחב פס גדול יותר בעיקר בגבוהים, ודיוק של אזמל מנתחים, משהו שהיא יכולה לעשות בזכות cup שקוף אקוסטית ודרייבר מתקדם יותר טכנולוגית. אבל שוב, אנחנו בוחנים כל מוצר במחירו, ומנסים להבין, האם במחירו הוא מספק תמהיל נכון של איכות אל מול מחיר, ולטעמנו ה- deva מהווה מקום טוב באמצע בין שני הדגמים שמתחתיה ומעליה, בדיוק כפי שהמחיר מרמז. מתקיימת לינאריות בתמחור היצרן את המוצרים הללו. ולא תמיד זה כך, אך במקרה הנוכחי זה כן.

עתה נעבור לחלקה השני של הסקירה, לחלק שבה האוזנייה הזו כוללת גם דונגל אלחוטי והוא שוס לא קטן:

Hifiman כיצרן נישה המתמחה באיכות הסאונד שהוא מפיק ממוצריו, מוצרים בעלי התמקדות ביכולת שחזור אקוסטית ראלית ולכן התאמתה האידאלית למוסיקה קלאסית, שם לב, שחלק לא מבוטל מהתעשייה של התחום משתמש ועובר לאוזניות אלחוט. היצרן הבין, שאם הוא ימשיך להתעלם מהנישה הזו, הוא ילך ויאבד נתח שוק בכך שיתמקד בעולם האתמול תוך שיתעלם מעולם המחר. משזיהתה hifiman את מגמת האלחוט ההולך ונכנס, החליטה גם היא להצטרף לטרנד, ולכן הוציאה את deva כמוצר המשך לסדרה 500, אבל עם תוספת ייחודית והיא דונגל אלחוטי, שהוא למעשה רכיב שמוסיפים אותו על האוזנייה באמצעות חיבורו באזור שבו אמור הכבל להתחבר, והוא פשוט מחליף את הכבל סיגנל במלואו, כך שהממשק להנעת האוזנייה הופך להיות הדונגל, שמונע באמצעות סיגנל אלחוטי בפרוטוקול blue tooth. הדונגל הוא למעשה רכיב integrated שכולל: רכיב קליטת DAC ,blue tooth, מגבר, וסוללה, שמאפשרת הנעה למשך 7 שעות לאחר טעינה מלאה.

זאת אומרת, שבעצם אנחנו מקבלים פה מוצר שהוא אוזניה + מגבר משולב יחדיו, במחיר של 220$ האוזנייה לבדה, ועוד 80$ לאלקטרוניקה )הדונגל( וביחד 300$. לקבל במחיר 80$ בלבד, איכות ויכולת כפי שהדונגל הזה מספקים, מהווה value מעולה שניתן להעריכו רק לאחר שמאזינים למה הדונגל הזה מסוגל לבצע.

בתחילה הגענו לסקירה סקפטיים אני חייב להודות, כמי שבאים מעולם האודיופיליה אנחנו ואלחוט לא חברים. אבל דקות בודדות אל תוך מבחן ההתרשמות הכיצד הדונגל של hifiman עושה את העבודה, הקונספציה שלנו השתנתה משהו.

בהשוואה לכל מה שהכרנו עד הלום, כל אותן אוזניות סוני/bose/sennheiser טיפוסיים שאין בינם לאנינות אודיופילית שום קשר ולו קלוש במוצרי האלחוט שלהם, לראשונה אנו נתקלנו בהטמעת פתרון אלחוט שעובד יפה מאד.

האוזנייה לא מאבדת דרמטית את איכות השמע ואינה מתרסקת כמו שבדר"כ קורה כשמניעים אוזניות אלחוט עם מגבר פיצפון שמוצמד אליהם. Hifiman בחרו בחוכמה מגבר חזק יחסית לתחום האלחוט, שמקביל למגברי אוזניות desktop ממוצעים, והיא ביצעה עבודת כיול DSP טובה בהתאמה לאוזניה עצמה, על מנת לאפשר איכות שמע ראויה. נכון הוא הדבר שזה לא מגיע לרמת המגבר THX שעימו אנו מניעים אותה פסיבית, לא קרוב אפילו, אך מצד שני אותה התרסקות צפויה לה ציפינו, לא קרתה ולא היה לה כל זכר. למעשה ניתן לומר, שמי שיבחר לעבוד עם האוזנייה הזו במשולב עם הדונגל כפתרון אלחוט, יקבל איכות ראויה תמורת ה- 80$ שהדונגל מוסיף לחבילה. עוד דבר מעניין הוא, שגם לא חייבים להפעיל את הדונגל במוד אלחוט, שכן ניתן לחברו ישירות כמו כל DAC/מגבר אוזניות ייעודי, ישירות למחשב עם כבל USB ובכך לעקוף את האלחוט לחלוטין, ואז הדונגל במקרה שכזה, משמש כמגבר אוזניות משולב DAC סטנדרטי. ששוב, במחיר 80$ לא ימצא בשוק מגבר משולב מקביל שיכול להתחרות עם הסינרגיה הזו ש- hifiman הביאו במוצר.

לצורך המבחן ביצענו חריגה, סיפקנו את האוזנייה למשך שעה ארוכה לאשתי במהלך יום השבת. המתנו לשמוע בשקט מה היא מספרת לנו כפידבק ובלי שנציק לה. לא עברו כמה דקות וזו עברה לידי ועשתה "וואוו" כזה, שהסביר לנו את הכל. והאמת שציפינו לוואוו ממנה, רק לא ידענו מתי הוא יגיע, חיכינו בסבלנות. זה לקח כמה דקות. למותר לציין שאת האוזניות היא לא הורידה מהראש למשך שעה ארוכה, עד שנאלצנו לקלף אותן מראשה על מנת להמשיך בסקירה.

כל התכונות שתארנו בפרק פסיבי תקפות גם לעבודת האוזנייה עם הדונגל, רק שבקונטקסט המתאים, כשמניעים אותה אלחוטית לעומת פסיבית עם מגבר THX. מאבדים כברת דרך כלשהי שאין מנוס ממנה, אבל לא כצעקתה כמו שחששנו בהתחלה. ואם נסתכל בהשוואה יחסית, כי זה כאמור הכל יחסי בתחום, אזי בהשוואה לשוק הזה של אלחוט טיפוסי כמו סוני סנהייזר ובוז, אנחנו בליגה אחרת לחלוטין, ניכר ש- hifiman יצרן של איכות שמע כמטרת על ראשית, שהוא לא מוותר עליה, ויעדיף להתפשר על תכונות אחרות כמו למשל אוזניות השתקת רעשי סביבה - שזו נישה שהוא לא מתעסק עימה ולא נכנס אליה. הוא מתפשר על אלו, אבל לא על איכות השמע למרות האלחוט. להבנתנו החוכמה שלהם לקבלת איכות שמע טובה באלחוט מבוססת על המגבר החזק יחסית לתעשייה זו, על רכיב פענוח Bluetooth ללא אבוד מידע רב, וביצוע DSP נכון ומקצועי, שמסדר מכייל ומתאים את הדונגל לאוזניה ככפפה. כיול שינעם למחנה המשותף הרחב של המאזינים, שזה הכיול שניסו לפגוע אליו, כדי לא להעליב אף אחד ולא להתאים רק לנישה צרה מדי של מאזינים. ניסיון למצוא חן בעיני כולם , הכל מהכל.

להלן צילום הדונגל השחור שמתחבר ל- cup השמאלי - בדיוק לשקע שאליו מתחבר הכבל בהנעה פסיבית:

מבחינה טכנית התממשקותה של האוזנייה לסמרטפון, התבצעה באופן רהוט, חלק, ללא כל גליצ'ים או באגים. החיבור הלך מהר ולשמחתנו הוא בתקן מודרני, שכולל גם חיווי על מצב ההטענה של הסוללה של הדונגל )מופיע על גבי הסמרטפון( כנתון אינפורמטיבי, המאפשר לדעת מתי צריכים להטעין אותו.

לסכום,

כמוצר אלחוטי ב- 300$ הוא לא רואה אף אוזניה אלחוטית אחרת בתקציב דומה ממטר, בכל הנוגע לאיכות השמע המוסיקאלית. כמוצר קונווציונאלי פסיבי ללא השימוש בדונגל, ובדומה לאוזניות האחרות של hifiman – אלו שטעמנו עד כה בסדרה, אנו ממליצים מאד על מגבר הספק חזק ואיכותי, כמו זה שעימו אנו מבצעים את הסקירות: שכן ציודי אוזניות ברמות האיכותיות של התחום, במיוחד בימנו, מחייבים שימוש בציוד חשמלי מניעה איכותי וחזק, על מנת לחלץ מהם את הפוטנציאל הגלום. מי שינסה להניע אוזניות כאלו עם ציוד אלקטרוני פשוט ועממי, או חלילה גרוע כמו סמרטפון, זורק לפח את כל היכולות המרשימות שהאוזנייה מסוגלת לחלץ מהסיגנל וחבל. על מנת להבטיח שליטה מלאה בדרייבר, לאפשר יכולת להרים את עקום התגובה באמצעות כיול באם מבצעים שכזה והשגתו ללא clipping, על מנת למנוע קמפרוס הסאונד או עוות דיסטורשן (בגלל מגבר לא ראוי), ועל מנת למנוע שינויי אינטונציה (יציאה מלינאריות) בשל התנגדות כבדה מדי של האוזנייה (להלן הנגד במעגל החשמלי) על המגבר (להלן מקור הכח במעגל החשמלי), יש לדאוג לשדך מגבר אוזניות ייעודי טוב. במקרה של הדגם הזה ולמיטב ניסיוני בנושא, מינימום 500 מיליוואט בהתבסס על נצילות db/w/93. האוזנייה הזו טובה, מי שישכיל להשתמש במגבר THX AAA-888 certified או שווה ערך, יוכל לנצל ממנה את המקסימום שהיא יכולה לתת. לשמחתנו מחירם של מגברים אלו ירד משמעותית בשנתיים האחרונות, כך שאפשר להשיג כזה או דומה לו כבר באזור חיוג של 200$ בלבד (לא כולל עלות DAC בנפרד).

מי שיראה בקנייתה מוצר משולב, של אוזניה ב- 220$ ועוד מגבר/DAC/מקלט אלחוט ב- 80$, לכדי סה"כ 300$, יקבל למעשה value משולב של שני הרכיבים הללו, כמותו לא יכול לקבל בקניה מופרדת של רכיבים אינדיבידואליים.

נקודות חולשה: א. בשיטה פסיבית, האוזנייה מחייבת שימוש במגבר אוזניות איכותי, אחרת לא מנצלים את הפוטנציאל שלה.

ב. בשל הצורך לעשותה מתאימה גם לשימוש אלחוטי, בו המאזין מצוי (גם) תוך כדי תנועה, היה הכרחי שה- clamp force יהיה חזק דיו למנוע את תזוזת האוזנייה על הראש, כח שלא לכל אחד יכול להתאים לפרקי זמן ארוכים.

ג. הכבל המסופק עם האוזנייה עשוי להיות קצר מדי לחלק מהמשתמשים, שאצלם נקודת החבור למגבר רחוקה יותר, מקרים שכאלו יצריכו הצטיידות בכבל אוזניה צד ג' ארוך יותר. אך מצד שני יש לה פתרון אלחוט שניתן להשתמש גם בו כתכונה מפצה.

נקודות חוזקה:

1. האוזנייה מגיע מכוילת טוב בבסיסה ולא נדרש היה לבצע שינויי EQ משמעותיים. מה שמסייע לצרכנים שלא רוצים להתעסק עם EQ, את החופש לעבוד עימה כמו שהיא מהיצרן. כמובן בשמוש עם הדונגל לא מבצעים EQ , לכך דאג היצרן בכיול ה- DSP שמובנה בדונגל עצמו. *במוד אלחוט אפשר אם רוצים לתת בוסט קל בנמוכים (לפי טעם).

2. רמת עוותים טובה כמצופה מטכנולוגיית planar magnetic שזו תכונה אינהרנטית שלה. 3. רוחב פס טוב באוקטבה הנמוכה שמספקת משקל למוסיקה, נוכחות, עוצמה, דרמטיות, וכושר דינאמי בריא.

4. מוסיקליות מעולה שמאתגרת את זו של סדרה 400 ואת זו של sundara .

אוזניה זו אמנם מתויגת כמוצר low to mid level של היצרן hifiman, היא נותנת אופציה במקום מאד טוב במרכז הטבלה, כאשר ייחודיות שילובה עם דונגל אלחוטי עושים אותה לעסקה מעניינת ללא מעט מהלקוחות בואכה 2022, לקוחות שמחפשים פתרון משולב עם DAC + מגבר + יכולת אלחוט, מבלי הרצון לפצל את העסקה לרכיבים מופרדים. כשקונים את האוזנייה עם הדונגל היא למעשה מנצחת כל סט אפ אחר במשוואת העלות הכספית שכוללת אוזניה + מגבר בנפרד. ופה שוב רואים ש- hifiman מנסה כמו תמיד, כשחקן קטן וחצוף המנסה להוריד גדולים מהפודיום ולזכות בנתח שוק על חשבונם, לפעול באסטרטגיה של מתן התמורה הגבוהה ביותר לכסף שהוא מסוגל לה, ולכן לא מפתיע אותנו שגם דגם Deva ממשיך את אותה מגמה של דגם 400se ודגם sundara, ואינו סוטה ממנה. אנו סבורים במלוא הזהירות והצניעות המתחייבים כמובן, שככל שאנו מכירים את התחום, לא יתאפשר בידנו למצוא אוזניה אחרת regardless of brand or technology type, שתצליח לנצחו במחירה. יהיו אולי קרובות, אך לא

טובות יותר ממנה ב- 220/300$ נכון לעת כתיבת שורות אלו נובמבר 2021. שזו המסקנה הפרטית שלנו הכי חשובה בנושא. איך היא ביחס למחיר והאם כדאית לרכישה, והתשובה לדעתנו היא שבהחלט.

יצוין כי כחלק מהליך הסקירה והמחקר אודות האוזנייה, שבוצע לפני ותוך כדי הסקירה הנוכחית, עברנו על רבות מהסקירות וחוות הדעת שאוזניה זו זכתה לה ברשת, מהם למדנו לא מעט והשלמנו ידע נוסף חשוב, כמו הלמידה אודות הזהות הזו שבין Deva לדגם .DROP 5 שלXX

לאודיופיל המתחיל, או לזה שמתקדם לשלב אחד הבא בתור, לאודיופיל שמחפש פתרון אלחוטי ללא התפשרות טיפוסית על איכות השמע של אלחוט, בקטגוריית הביניים מבחינה תקציבית, ה- Deva מהווה אמצעי ראוי ומזמין לסגנון ש- hifiman יודעים להביא, וחשיפה ליכולות אלחוט שלא קיימים בתחום הזה ממותגים אחרים במחיר דומה. מחירה של האוזנייה בישראל עם הדונגל, מחיר לצרכן כולל מע"מ, הוא 1350 ₪ .

הציוד נבדק והופעל באמצעות DAC ממותג Topping דגם E30, פילטר מס' 1 מבין ששת האפשרויות sharp roll off filter. הונע על ידי מגבר הספק S.M.S.L SP200 בתקן 888-THX AAA הנחשב כרפרנס בתעשייה. הספקו 6 וואט לערוץ ב- 16 אוהם, או 3 וואט ב- 32 אוהם. שני הציודים הללו גם יחד מחזיקים יחס אות לרעש SNR של מעל 115DB , הנחשבים מעל לכושר האבחנה האנושי, ומשכך הם שקופים לחלוטין לאוזנו של בן אנוש, ומבטיחים לנו שמה ששומעים - זה את האוזנייה ולא את הציוד האלקטרוני. *למען הפרוטוקול )עבור מי שזה מעניין אותו(, נציין שה- DAC מחובר למגבר באמצעות interconnect של WBC (כבל Canare יפני ומחברי Neutrik) המבטיחים בידנו שהכבל בעל ערכי התנגדות וקיבול אפסיים (קרי שקופים מבחינת שמע).

מה הלאה: במחצית השנייה של נובמבר אנחנו בלי נדר, נשאיל את הדגם הבא בליין היצרן, את ה- ananda, וננסה לראות בתג מחיר 700$, מה היצרן hifiman מסוגל להביא לנו, מה הוא מסוגל לשפר לנו לעומת הדגמים הקודמים, ונשכילה ביחד .

**האקזמלפר Deva הושאל באדיבות היבואן ירון צור ותודה לו מצד הקהילה. שמחנו להיעזר בו. מי שמעוניין להתרשם בעצמו ו/או להזמין, אתר היבואן הוא:

https://www.bambit.co.il/collections/headphones

הישארו בעניינים

הרשמו לניוזלטר שלנו ואנחנו נעדכן אתכם במוצרים חדשים ומלהיבים, מדריכים וכתבות מתחום האודיו ומבצעים שלא כדאי לכם לפספס.

הוסף תגובה