חדשות במביט

מה זה טווח/תגובת תדרים באוזניות?

מאת: במביט
כשמסתכלים על נתונים של אוזניות ניתן להבחין בנתון שנקרא תדר תגובה (Frequency Response) שמצוינים בו שני מספרים, אחד נמוך ואחד גבוה. מה המספרים האלה מסמלים והאם ניתן לקבוע על פי המספרים אם האוזניות טובות יותר?
frequency waves 
דבר ראשון, חשוב להבין מה זה תדר. ובכן, צלילים הם אוסף של גלי קול המופקים על ידי מקורות שונים (כלי נגינה, רמקול וכד׳). לכל גל כזה יש תדר שהוא מספר הפעמים שהגל חוזר על עצמו ביחידת זמן מסוימת. אם ניקח לדוגמה את המיתרים בפסנתר, לצלילים הנמוכים אחראיים המיתרים בצד שמאל של הפסנתר שהם המיתרים העבים והארוכים ביותר וכל לחיצה על הקלידים של הנמוכים ירעידו את המיתר, והרעידה שלו תהיה בגל ארוך בעל תדירות נמוכה. לעומת זאת לחיצה על קלידים בקצה הימני של מקלדת הפסנתר שאחראיים על הצלילים הגבוהים, תגרום להרעדה של המיתרים הקצרים שייצרו גלים מאוד קצרים בתדירות גבוהה. מספר הגלים שנוצרים ביחידת זמן הם התדר.
 
כל צליל שאנחנו שומעים מורכב מתדרים שונים שניתן לחלק אותם כמו כל דבר טוב לשלוש; תדרים נמוכים (Bass), תדרי ביניים (Mids) וגבוהים (Treble). הטווחים שבד״כ ניתן למצוא במפרטים של אוזניות או רמקולים הם בין 20Hz ל- 20,000Hz, כשהמספר הראשון מייצג את הטווח הנמוך ביותר של הצלילים הנמוכים שהאוזניות או הרמקולים יכולים להפיק, והמספר הגבוה מייצג את הטווח הגבוהה של הצלילים הגבוהים.
יש סיבה מאוד טובה למספרים הללו היות והאוזן האנושית מוגבלת ביכולתה לקלוט צלילים מעבר ל- 20,000Hz או מתחת ל- 20Hz, וגם זה במצב אופטימלי, מאחר ועם השנים טווח השמיעה של התדרים קטן.
 
ברוב המקרים יצרני האוזניות מייצרים אוזניות שמפיקות טווח תדרים שמכסה את יכולת זו של האוזן האנושית לשמוע. קיימות אוזניות שמציעות טווחים גדולים יותר (לדוגמה 5Hz עד 33,000Hz), אבל טווח גדול יותר לא תמיד מבטיח איכות של סאונד גבוהה יותר.
תדרים של מתחת ל- 20Hz לא ניתן לשמוע אבל בהחלט ניתן להרגיש, וגם תדרים של מעל ל-20,000Hz לא ניתן לשמוע.
משרוקית כלבים לדוגמה משמיעה קולות בתדר גבוה שהאוזן האנושית לא מסוגלת לשמוע, אבל כלבים כן יכולים לשמוע מכיוון שטווח התדרים שהם קולטים גבוה יותר.
dog listens

הישארו בעניינים

הרשמו לניוזלטר שלנו ואנחנו נעדכן אתכם במוצרים חדשים ומלהיבים, מדריכים וכתבות מתחום האודיו ומבצעים שלא כדאי לכם לפספס.

הוסף תגובה