חדשות במביט

אוזניות Hifiman Ananda – סקירה

 הסקירה נכתבה והועלת במקור לקבוצת אוזנפיליה בפייסבוק בהסכמתו האדיבה אמיר מנדלוביץ.

תזכורת לפרקים הקודמים

לאחר הפסקה בת מספר חודשים בהליך סקירת האוזניות של מותג Hifiman , ולאחר שכבר סקרנו את הדגמים 400se, Deva ,Sundara - סקירות אשר פרסמנו בקבוצתנו בסוף 2021, הבטחה פתוחה נותרה לנו מאז והיא לסקור את הדגמים הבאים בליין. הדגם הבא באופן טבעי הוא דגם ה- Ananda, אנו חוזרים למלאכה וממשיכים אותה מהמקום שבו עצרנו את סדרת הכתבות.

רקע כללי

בעוד שדגמי הליין אותם סקרנו כבר ומוזכרים מעלה, מתומחרים בתג מחיר עממי יחסית המתחיל ב 150$ לדגם ה- 400se ומסתיימים ב- 350$ לדגם ה- sundara , בסקירתה של ה- Ananda אנו עולים לקבוצת אוזניות אחרת מבחינה הנדסית. ההבדל העיקרי הוא בדרייבר, בצורתו, ובתכונותיו ההנדסיות.

על מנת להתחקות אחר שורשיה או לומר אביה של ה- Ananda , עלינו לבצע תחילה צלילה להיסטוריה של המותג hifiman במטרה להבין הכיצד העסק התחיל ומהיכן נולד. אי שם בשנת 2015 לפני כ- 7 שנים hifiman השיקה דגם כל חדש שנקרא בשעתו HE1000, כאשר על דגם זה עבדה החברה משך שנים עד שהבשיל לכדי מוצר מוגמר ומבושל לשווק. אחד המאפיינים שלו הייתה צורה אובלית מיוחדת ל- cup שיושב על האוזן ולא עוד צורה עגולה מסורתית, כאשר המטרה העיקרית הייתה לאפשר את הטמעתו של דרייבר גדול יותר משמעותית, אשר בתורו מספק יותר משטח עבודה פיזי. ככל שדרייבר גדול יותר במידותיו, תכונתו ההנדסית מורידה את נקודת הרזוננס, מעלה את הספק הדחיסה והיניקה של האוויר סביבו, ומאפשר שתי תכונות חשובות:

הראשונה היא ניצולת משופרת בתדרים נמוכים, נקודת חולשה בדרייברים פתוחים העובדים ללא air suspension (ללא תיבת תהודה) כמקובל באוזניות planar magnetic (שמאפיינות את אוזניות המותג הנבחן), והשני הינו הספק אקוסטי גבוה יותר עם פחות עוותים.

בפיסיקה, לתכונות הללו ישנה פשרה שצריכים לקחתה בחשבון. האחת היא שהדרייבר יותר יקר לייצור, השנייה היא שקשה יותר לדייק בשליטה עליו. עד ש- hifiman לא הגיע לבשלות מספקת מבחינתה בשליטה על הדרייבר, על מנת למנוע תופעות לוואי וחולשות אינהרנטיות לגודלו, זו לא הסכימה לשחרר את המוצר לשוק. לכן היא עבדה על המוצר משך שנים רבות וככל המתועד ברשת החל מ- 2011 ועד 2015, שרק אז הרשתה לעצמה להציג את התוצאה שהגיע אליה.

מוצר זה היה ספינת הדגל של hifiman בשעתו 2015 ולקח תפנית דרמטית במחירו של המוצר ומיצובה של החברה עצמה: מרמה של כמה מאות דולרים לאוזניות המותג עד אותה עת, מוצר הדגל האמיר את המחיר כבר ל- 3000$ . אמנם קיבל היצרן ספינת דגל שקצרה תשבחות מקיר לעיר באותה עת, והמוצר היה נחשב ברמה עולמית ומתמודד ראוי מול הטובות שבתחום, אך בשל מחירו הגבוה נעשה זה למוצר נישה, אשר רק מעטים יכלו להרשותו לעצמם. וזה כבר לא משהו ש- hifiman אהבה, כי בבסיסה למי שאינו מכיר, חברת hifiman ב- DNA שלה היא חברה שנולדה על ידי בעל הבית ד"ר fang bian מתוך פשן לתחום, מתוך אהבה למוסיקה, מתוך תחביב אישי שלו וחובב מוסיקה קלאסית מושבע, שבמקרה יצא שאחז בדוקטורט בתחום חומרים וננו טכנולוגיה (מארה"ב), בהן השתמש ככלי להקמת החברה שלו hifiman ולמטרת מחקר התחום, פיתוח ויצור אוזניות שכה אהב. הוא חרט על דגלו להנגיש את האיכות הטובה ביותר מבחינת שמע שהוא מסוגל לה, לכמה שיותר אנשים וחובבים. מוצר ב- 3000$ doesn’t cut it ואינו משרת את המטרה הסופית שהוא ביקש להשיג. כלומר, המותג לא הוקם במטרה להיות מוסד לעשיית רווחים במקורו, הוא הוקם על ידי חובבים למען חובבים ובשל הצלחתו בתחום, נעשה לימים לביזנס מצליח. חשוב פה להבנה, מחברה שנולדה מפשן לתחום, נוצרה חברה שגם יודעת להרוויח, ולא להפך.

לגבי מחירן של האוזניות he1000, חלק מהמרכיבים שעשו את המוצר לכך כך יקר, היה לא אחר מאשר מפרט יקר (מדי) של חומרים ותכן, שכלל שלדה מאלומיניום/פלדת אל חלד מוברשים, עץ, רצועת עור אמיתי (בקשת), סט כבילה מגוון של 3 כבלים שונים לחיבורים של כל פורמט אפשרי בתעשיית ההגברה, הכל לטובת התאמה לצורת ההגברה של לקוח האוזניות, מה שנקרא - שלא יהיו חסרים ללקוח כבלים מכל הסוגים. בנוסף לכך גם זיווד מפואר המורכב מאריזת עץ מהודרת עם כל השואו והרעש שמסביב, בדומה לאריזת בקבוקי יין לאספנים. חוויה שלמה מה שנקרא, בהנחה שמי שמשלם כזה מחיר, יהיה ראוי שיקבל תחושת מורמות מעם בכל שרשרת התהליך והחוויה שלו מהמוצר. להלן תמונות התרשמות בזריזות כדי להבין את הרעיון ומדוע היה יקר מאד:

HIFIMAN HE1000

לא לקח ליצרן זמן רב מדי להבין, שמוצר זה HE1000 היה מה שסלל עבורו את הדרך להיות מדורג החל משנת 2015 , בצמרת יצרני האיכות העולמית בתחום האוזניות, גם מבחינה תדמיתית, לא רק מבחינת איכות השמע. אלא שעם מוצר איזוטרי כה יקר = 3000$, הרבה מכירות הוא לא ראה ממנו, וכך המטרה להנגיש איכות אודיו גבוה לכמה שיותר חובבים, לא הושגה. דגם he1000 הינו למעשה counter productive לכל הרעיון שעימו נולדה החברה מתוך חזונו של מקימה. לכן הדרך שבה היצרן בחר לתקוף את הנושא ולמנף את מוצר הדגל על מנת להנגיש את האיכות הגבוהה לכמה שיותר חובבי אודיו, הייתה באמצעות חיפוש כל דרך אפשרית, איך בכל זאת ניתן להוזיל את העלויות של המוצר: למשל לייצר מוצר דומה באיכות השמע שלו לספינת הדגל, אך תוך פשרות לא כבדות מדי על התוצאה הסופית. צוותי חשיבה בחברה איתרו כמה נקודות שבהן הם יכולים לבצע שינויים להפחתת עלויות יצור, כמו למשל האריזה המהודרת והמפוארת שעימה מגיעה האוזנייה ובהחלט אינה חלק מהאיכות הביצועית של המוצר עצמו - שהיא הפקת צלילים. מובן שאפשר להסתפק בקופסא סטנדרטית ולחסוך לא מעט על המהודרת מעץ. כמו למשל אפשר לספק את המוצר רק עם כבל אחד (או שניים) במפרט עממי יותר ופחות מרשים ויזואלית. אפשר להוריד את המפרט הטכני של העור עץ והמתכת המוברשת שמהם מורכבת האוזנייה, ולהטמיע במקומן חומרים דמויי עור, חומרי מתכת סטנדרטית ובשילוב פלסטיק. ואת כל הנקודות הללו היצרנית תקפה בהצלחה. כך נולדו כמה דגמים דומים מאד בצורתם ובמאפיינם ל- he1000 ואלו נקראו Edition X ו- Arya (תמונה להמחשה מטה) ועם שינויי תכן כאלו ואחרים לעומת ספינת הדגל he1000 כפי שפרטנו. כך חסך היצרן חלק ניכר מעלות היצור ובהתאם הצליח להנגיש את האוזניות בקטגוריית הדרייבר הגדול, לרמה של 1300-1600$ בלבד, או בעצם כדי מחצית סדר גודל עקרוני ממה שעלו האוזניות HE1000.

המחשה: Hifiman Arya, למעשה איכות השמע של ספינת הדגל he1000 רק באריזה וזווד עממיים יותר, אותו הדרייבר, אותה איכות השמע, רק במחצית המחיר:

HIFIMAN ARYA

הדבר עשה אז בקהילת החובבים עבודה אפקטיבית, עתה יכלו חובבים רבים שחשקו בדגם העילית ונמנעו לקנותו בשל מחירו הגבוה מדי, להרשות לעצמם אוזניות ברמת שמע גבוה ומקבילה, אך במחיר נגיש )באופן יחסי( שהוא כמחצית. היצרן קצר הצלחה בגישה זו, הפיק ממנה תובנות אסטרטגיות לקו המחשבה שהוא צריך לאמץ הלאה בדרכו בתחום. שאם באמצעות מספר שינויי תכן ומפרט שלא פוגעים מהותית או בכלל באיכות השמע, שזו הרי המטרה העיקרית של אוזניות מלכתחילה, הוא מסוגל להנגישן לקהלים הולכים וגדלים, דיינו, כך עליו להמשיך. דבר נוסף שמסייע פה להשגת המחיר הוא אלמנט הכמויות: ככל שהיצרן מצליח להגדיל את הכמויות שהוא מוכר (בשל הוזלת המחיר), הוא מגדיל את הכמויות שהוא מייצר, וככל שמגדילים כמויות, עלויות היצרן בתורן הולכות ויורדות, ומאפשרות מאיטרציה לאיטרציה לבצע את אותו הטריק פעם נוספת. מה גם שעם הזמן היצרן לומד הכיצד לייצר יעיל יותר את אותו הדבר, ולכן זול יותר, להלן מה שמכונה שיפורי ייעול ברובד הייצור. לא לקח זמן רב מדי ובשנת 2018 הצליח היצרן לעשות את אותו התרגיל מחדש, כך נולד למעשה המוצר הבא בליין האוזניות הגדולות שנקרא Ananda , כאשר מחירן ירד עד כדי רק 1000$ . וכמו באיטרציות הקודמות, מה שהיצרן עשה זה הוריד את המפרט, את האבזור שהוא נותן מסביב, את האריזה, ניצל את העובדה שכמויות הייצור גדלות פי כמה ככל שהמחיר יורד ומאפשרות בידו לגלגל את ההנחה הזו לצרכן הסופי. נעשו גם הנחות/פשרות מסוימות בתכן של הדרייברים ששונה, על מנת שיצורן יהיה זול יותר, הכל על מנת להתכנס לתקציב המבוקש. וגם במידה מסוימת בכדי שלא ליצור חלילה קניבליזציה עם ספינת הדגל עצמה, שאילולי תתבצע כזו, קרי שהתוצאה תהיה זהה לספינת הדגל אחד לאחד, זו תחבל ליצרן באפשרותו למכור את ספינת הדגל. החוכמה היא איפה למצוא את שביל האמצע שבין, מחד לתת איכות טובה מאד - שקרובה דיה לספינת הדגל, ומאידך לא להתקרב יתר על המידה אליה, ולהשאיר מספיק אינסנטיב ללקוח החובב, בכל זאת לחשוק ברכישתה של ספינת הדגל, ולהשאיר לה זכות קיום במחירה הגבוהה.

המחשה: Hifiman Ananda, שוב אותו מתכון. כמעט אותו המוצר, באריזה וזווד מוזלים, פחות כבלים, יש הבדל תכן בדרייבר, קשת מודרנית יותר, ותג מחיר מופחת:

HIFIMAN ANADA

אוזניות ה- Ananda הנגישו לראשונה את הטכנולוגיה של האוזניות עם דרייבר planar magnetic גדול, לקבוצה גדולה משמעותית של חובבים, כבר היה מדובר בשליש מחיר, רק 1000$ לעומת 3000$ שעלתה ספינת הדגל, או 1600$ שעלתה ה- arya. מחיר זה סייע לדגם להימכר בהיקפים משמעותיים, עד שכיום שנת 2022 במהדורה הכי עדכנית של ה- Ananda , הצליח היצרן לבצע שוב פעם הפחתה נוספת בעלויות היצור במפעל ולגלגלן לצרכן, וזו כבר משווקת בתג מחיר מופחת עוד יותר של רק 700$ MSRP . מדובר בהוזלה נוספת נשים לב, שהפחיתה את המחיר מ- 1000$ ל- 700$ והושגה בהתקדמות שבין השנים 2018 ועד 2022. הוזלה משמעותית זו (בגובה 30% ) תרמה להעצמת ההנגשה, והגדילה עוד יותר את פרוסת הלקוחות שיכלו לרוכשה. כלומר, משרת את המטרה המקורית של בעל הבית מקימה של החברה והיא נזכירה, הנגשת האיכות הטובה ביותר שהוא מסוגל להשיג בתקציב מסוים, לכמה שיותר חובבים בתחום המוסיקה. זו מטרה שחשובה ליזם והוא עושה כל מה שהוא יכול עת מנת לקדמה. הוא לא מסתיר אותה.

סגמטציה

מבחינה עקרונית אפשר לחלק את האוזניות של hifiman לקטגוריה העממית, של דרייבר עגול מסורתי בקוטר 50 או 60 מ"מ, בתג מחיר של 150-350$ (כיום), ולקטגוריה שמעל, של אוזניות הדרייבר הגדול, דרייבר ששטחו משמעותית יותר גדול מהדרייברים העגולים. **יש ליצרן עוד אוזניות עם דרייבר עגול במחיר מעל 350$, אך כרגע לא נכנס לעסוק בהם. מה שלנו חשוב להבין, זה שעקרונית ישנה סגמנטציית קטגוריות לדגמים העממיים, שמכסה את הספקטרום low to mid, בטווח מחיר 150-350$ שאותה כבר סקרנו, ויש את הקטגוריה שמעליה והיא דגמי ה- high level , אלו עושים שימוש בדרייברים planar magnetic גדולים ונועדו לחובבי אודיו המתקדמים ולמוסיקאים, שצריכים את האיכויות הגבוהות בתחום הזה בין שכתחביב ובין שכמקצוע.

** נקודה מעניינת להתייחסות edition xs

מעת לידתם ב- 2018 ועד סוף 2021 אוזניות ה- ananda היו אוזניות הדרייברים הגדולים הזולים ביותר של מותג hifiman בליין האוזניות הגדולות, והיוו את נקודת הכניסה לסגמנט זה. אלא שממש לא מזמן ועם תחילת 2022 היצרן החליט לקחת את פרויקט ההנגשה צעד אחד נוסף קדימה, ומרמת מחיר של 700$ (המחיר העדכני של ה- Ananda) היצרן הכניס עוד דגם אחד בסגמנט זה מתחת ל- Ananda , באמצעות זאת ששוב הוריד את המפרט והתכן והשיק את האוזניות שנקראות edition sx במחיר של 500$. זהו רף מחיר תקדימי לאוזניות הגדולות מבית hifiman שמאתגר קשות את הקטגוריה שתחתיו, משום שהתוספת במחיר הולכת ויורדת ובהתאם נעשית קורצת יותר ויותר לקהילה. אנו רואים הכיצד הזמן עושה את שלו, מחירים ממשיכים לרדת מדור לדור של אוזניות, כאשר האיכות שהיצרן משיג בכל נקודת מחיר, רק הולכת ומשתפרת. זוהי טיבעה של התקדמות אבולוציונית של יצרן בדומה אגב ליצרנים רבים בתעשייה שמתקדמים גם הם כל הזמן. הכל במטרה להנגיש את האיכות הטובה ביותר שניתן - לכמה שיותר חובבי מוסיקה, ולהישאר תחרותיים בשוק סופר תחרותי כשוק האוזניות. אין לנו אלא לברך על גישה זו שממנה כולנו החובבים נהנים.

משנכנסה כאמור לזירה אוזניית edition xs אנו נצטרך לתת לה סקירה ייעודית בנפרד. ולכן בסקירה זו של ה- Ananda ממש בבריף קצר נעבור על ההבדלים הראשונים שניתן לאבחן בין שתיהן ואשר יובאו בהמשך הסקירה.

עתה לתמונה מסט הבדיקות ומשם נצא לדרך, בצד ימין דגם ה- Ananda ובצד שמאל דגם ה- edition xs:

HIFIMAN ANANDA / EDITION XS

האוזניות שקבלנו הן מהתצוגה של היבואן, לשמחתי מדובר בזוגות במצב חדש ואשר ניכר כי לא נעשה בהן שימוש כבד.

אצל המותג hifiman מקובל שעם השנים הם מרעננים מהדורות יצור, עת מוציאים מהדורות המשך למהדורות קודמות. אוזניות ה- Ananda שאנו סוקרים הן מהמהדורה האחרונה המכונה 2021 version שהיא כבר המהדורה השלישית שלהן. והן משופרות לעומת ה- Ananda הראשונות שיצאו ב- 2018. מדובר בפדים טובים יותר (חומר אחר גם), כיול אופטימאלי יותר לדרייבר, פילטר אבק משופר (שהוא יותר אפקטיבי בחסימת אבק לדברי היצרן ופחות מתערב בצליל - קרי יותר שקוף אקוסטית), כמו גם תת תיקונים למהדורות היצור הקודמות, כפועל יוצא מפידבקים שנלמדו עם הזמן אצל היצרן. דגם ה- edition XS הינו דגם כל חדש ולכן הוא במהדורתו הראשונה עדיין.

עולה השאלה הטריוויאלית, מה הדגמים הללו שמכונים דגמי הדרייבר הגדול של היצרן, מביאים לשולחן על פני דגם ה- sundara שהיא "נציגת הדגל" של האוזניות שבקטגוריה העממית. או בעצם, מה הוא האינטרס שלנו לרכוש את ה- Ananda במחיר 700$ במקום את הסונדרה ב- 350$ .

ההבדל הראשון כבר הוזכר בתחילת סקירתנו מעלה והיא שטחו של הדרייבר, שהוא גדול יותר משמעותית. בעוד שגודל הדרייבר של הסונדרה הוא עיגול בקוטר 60 מ"מ, שטחו של הדרייבר הגדול הוא מלבן בעל פאות של 50 על 80 מ"מ. מדובר פה בהגדלת השטח של הדרייבר מ- 2826 מ"מ רבועים לכדי 4000 מ"מ רבועים, זהו שיפור של מעל 40% והוא משמעותי. השטח המוגדל מקנה תכונה של הורדת נקודת הרסוננס לתדר נמוך יותר, העלאת התפוקה האקוסטית בתדרים הנמוכים יותר של האוקטבה הראשונה, הורדת העומס על הדרייבר בשל כוחו האלקטרומגנטי והאלקטרומכאני המוגדלים, ובהתאם לכך את הקלות היחסית

שבה הדרייבר עובד עבור אותו הספק אקוסטי מתבקש. מכך מושג אותו שיפור באיכות השמע, אותה הפחתה בקמפרוס הצלילים שהוא מפיק, גם בתדרים הגבוהים. אפשר לדחוף בדרייבר הגדול עוצמות שמע חזקות יותר, והוא לא מפגין קמפרוס צליל בעוצמות אלו כפי שדרייברים קטנים יותר כן מפגינים. מצד שני, את נקודת החולשה בצורך בשליטה הדוקה וקפדנית יותר בדרייבר גדול המציג אתגרים חדשים שדרייבר קטן לא מציג, צריכים לתקוף באמצעות עבודה יותר מעמיקה על מערכות cad והדמיות, ולאחריהן ניסויי אימות, שמשמעותן זמן וכסף. וכמובן באמצעות טיב ודיוק קפדניים יותר ברובד היצור של האלמנט, במטרה להקטין את הסטיות/הטולרנסים של המגנטים והממברנה זה ביחס לזה. את שני אלו היצרנית שכללה לרמה גבוהה והתוצאה בהתאם, זה עובד, אבל המחיר יקר יותר ליצור ולכן יקר יותר ללקוח הסופי. וזה מה שמעלה את המחיר מ- 350$ של הסונדרה, ל- 700$ של ה- Ananda.

ישנו עוד שפור בסדרת האוזניות בעלות הדרייבר הגדול שאינו קשור לגודל, זהו אלמנט ה- assembly (תת שלדה של ה- cup) שעליו יושבים המנוע המגנטי והממברנה, מה שתורם צעד נוסף להפחתת רפלקציות מה assembly עצמו. נזכיר שכבר בדגם ה- sundara הפחתת הרפלקציות מה cup האחורי טופלה בצורה טובה לעומת האוזניות הנמוכות יותר בליין (400se ו- deva), וזאת באמצעות הטמעת רשת דקה יחסית של מתכת אדישה ופילטרים תואמים לה, ולכן הושגה רפלקציה מועטה של גלים חוזרים כנדרש. אבל בדרייברים הגדולים hifiman (בשל רגישות הנושא), מטמיעה שיטה חדשה (ויותר יקרה). מדובר הפעם בשימוש בפסי אלומיניום המגומרים בזויות תקיפה אלכסוניות ביחס לכוון פגיעת גלי הקול – קרי לא אנכי אלא אלכסוני להן (כלהב סכין משולשת אם ננסה לדמיין את הצורה הגאומטרית של להבים אלו). מטרתם היא לשבור את הגלים המוחזרים, ולשלוח אותם במקום ישירות לכוון אוזנו של המאזין, לשלוח בכוונת מכוון לכוון אחר = הצידה. בדומה לאחד מעקרונות הטכנולוגיה לחמקנות במטוסים, שהם במקום להחזיר את גלי המכ"מ לאנטנה שמשדרת אותם, מסיתה אותם לכוון אחר, ולכן האנטנה אינה קולטת אותם. פה אותו רעיון, גלי הקול שאמורים לחזור מה- cup האחורי (מפסי האלומיניום שמגנים על הדרייבר), במקום לחזור ישירות לאוזנו של המאזין, מוסתות הצידה בזווית מתאימה, ואינן פוגעות באוזן המאזין. באמצעות טכניקה זו הצליחו להקטין שלב נוסף את הרפלקציות מה- cup של האוזנייה ולהביאה לרמה של almost fully invisible. כאן אנו גוזרים קטע הסבר על הנושא מסקירתנו הקודמת על ה- : sundara

שינוי ארכיטקטורת גב ה- cup לכזה שמחזיר פחות גלי קול באמצעות רפלקציה, מאפשר לאחוז קטן יותר מגלי הקול שהממברנה זורקת לכוון החוצה, מלשוב ולהיכנס פנימה לכוון אוזנו של המאזין. יש לכך תרומה משמעותית: זו מסייעת להקטין את "הלכלוך" שמצטרף לגלי הקול הישירים בהפרש מופע, שהרי איננו רוצים לקבל גלי קול נוספים על המקוריים שמגיעים בהפרש פאזה מה- .cup הפחתה זו תורמת להפחתת אחוז העיוות של הצליל, לחידוד ומיקוד הצליל (בדומה לתמונה שמחדדים בה את הפוקוס), לאפשרות לטפס לתדרים גבוהים יותר באופן נקי, לשפור יחס אות לרעש signal to noise ratio = SNR, ובעטיו לשפור הפרטים הקטנים שניתן לאבחנם על רקע רצפת הרעש המופחתת. בנוסף מושג שפור באפקט התלת מימדיות, משום שהקטנת היקף גלי הקול החוזרים בהפרש מופע, אלו כאמור שמתנגשים עם הגלים המקוריים, מאפשרת לרכיב במוחנו שאחראי לניתוח מיקומו של צליל במרחב, לקבל יותר מידע ספקטראלי נקי ללא הפרעות תזמון phase shift distortion. אלו חשובים ליצירת בנייה תלת-ממדית ברכיב השמע במוחנו.

המשמעות האופרטיבית מכל השינויים ושיפורי תכן שהדרייברים הגדולים מביאים )אותם פרטנו מעלה(, מבחינת שמע וביחס לקטגוריית האוזניות העממיות שכבר סקרנו אותה, ובהשוואה ישירה ל- sundara שעולה מחצית המחיר = 350$, היא ארבעת הנקודות הבאות:

1. ה- ananda מספקת רוחב פס גדול יותר, עקרו שהיא יורדת נמוך יותר ובקלות רבה יותר ביחס לאוזניות עם הדרייבר העגול הרגיל. היא משלימה מעבה ומחזקת את האינפורמציה הכה חשובה באוקטבה הראשונה 20-40hz.

2. ה- ananda מביאה הספק אקוסטי מחוזק שמאפשר בתורו הרמת עוצמת השמע לגבוהה יותר, לפני שמתחיל הצליל להתקמפרס. אפשר לומר שהדרייבר בכל עוצמת שמע נתונה, עובד בהספק אחוזי נמוך יותר מהפוטנציאל המקסימלי שלו, ולכן רמת עוות נמוכה יותר שמובילה לאיכות שמע טובה ונקיה יותר. כעקרון, ככל שהדרייבר רחוק יותר מתקרת ביצועיו כך תטיב איכות הצליל.

3. ה- Ananda נהנית מהטמעת טכניקה עדיפה לביטול החזר גלי קול מה- cup, וכתוצאה מכך מתקבל יחס אות רעש משופר, המידע התלת מימדי שקיים בהקלטה מצליח להשתחזר נכון יותר ולהגיע לאוזנו של המאזין בצורה אפקטיבית יותר. המרכיב הרלוונטי במוחו של המאזין מסוגל לשחזר את מיקומם של הצלילים במרחב התלת מימדי באופן אפקטיבי יותר.

4. ה- Ananda נהנית מרמת רצפת רעש משופרת ולכן מרמת פירוט מועדפת, ככל שיש יותר silence ברקע כך מצליח המאזין לאבחן ביתר קלות את המיקרו ניואנסים השקטים ביותר שיש בפס הקול. כך גם מסוגל לאבחן בצורה טובה יותר את מרקמו וגוונו

של כל צליל וצליל, משמועברת יותר אינפורמציה מיקרו ניואנסית לאוזנו של המאזין. דומה הדבר לכך שמעלים את הרזולוציה בתמונה ועתה רואים בה יותר פרטים.

התוצאה הסופית בסיכומו של דבר היא, התקרבות צעד אחד נוסף אל צליל מציאותי, לראליזם משופר, ולמי שמאזין למוסיקה קלאסית במיוחד - שהיא רפרודוקציה של הקלטה של גלי קול אמיתיים במרחב תלת מימדי אמיתי, העלייה הזו ברובד הראליזם מורגשת היטב. אנחנו חשים שהאילוזיה שהאוזניות ananda עושות יותר קרובה למציאות, במיוחד כאשר אנו עוצמים עיניים, האפקט התוצאתי יותר משכנע שאנו באמת נמצאים שמה באולם הקונצרטים והנגנים מנגנים סביבנו ומלפנינו. האוזניות עם הדרייבר הגדול נותנים לראשונה רוחב פס מלא שמתחיל כבר ב- 20hz , ורק כאשר מאזינים בהשוואה AB מול אוזניות עם הדרייבר העגול הסטנדרטי, ניתן להבין מה בעצם היה חסר פה קודם בספקטרום השמע למטה באוקטבה הראשונה.

בהאזנה ליצירותיו של מאהלר המבוצעות על ידי אנסמבל נגנים מלא, יצירות שמאתגרת את המקסימום שקיים בתחום שחזור אודיו, עם טווח דינאמי מקסימאלי ומורכבות כל כלי הנגינה האפשריים בו זמנית לרבות זמרים, עם מנעד מהכי שקט ועד הכי רועש, ה- Ananda מסוגלת לפתוח פער ברור - היכן שהאוזניות מהקטגוריה שמתחת (כולל ה- sundara), נגמר להן האוויר וכושר ההספק הטכני, שמוביל לכך שהצליל מתחיל להתקמפרס וכלי הנגינה להתערבב אחד בתוך השני, ה- ananda מסוגלת לתת את מלוא בימת הצליל כשהיא נשמרת intact ונקיה, וזאת תודות לתכונת המנוע האקוסטי החזק והעוצמתי שהדרייבר הגדול שלה מאפשר. וכאן רואים את הפער נפתח במיטבו.

Ananda vs edition sx

נרצה לעמוד אחר ההבדלים הויזואליים בין ה- Ananda ל- edition XS, ומה בעצם 200$ הבדל במחיר 500/700$ קונים לנו במישור הזה:

ה- Ananda מגומרת עם הקשת האיכותית יותר בליין הקשתות של היצרן, תמונה ימנית, בעוד ש- edition XS מגומרת עם הקשת הזולה יותר בליין הקשתות, שמשמעותה קשת בסיסית של היצרן hifiman תמונה שמאלית:

HIFIMAN EDITION XS / ANANDA

ההבדל בקשת מתבטא ברמת הנוחות של האוזנייה, וכיצד היא יושבת על הראש: האוזניות עם הקשת המשוכללת יותר, ה- ananda , זו אותה קשת שקיימת גם ב- sundara, היא יושבת טוב יותר על הראש, פחות מתנדנדת ותופסת אותו אפקטיבית יותר. היא גם נוחה יותר לאורך זמן. הקשת של ה- edition xs היא זו של דגמי 400se ו- deva.

הבדל נוסף הוא בסט הכבלים שמגיעים עם האוזניות, עם ה- Ananda מגיעים שני כבלים, אחד קצר ואחד ארוך, ברמת מפרט גבוהה של הכבל )אותו כבל אגב מסופק עם דגם העל susvara(. בעוד שאוזניית ה- edition XS מגיעה עם כבל אחד )קצר( הסטנדרטי של המותג )שחור( אשר כמותו יש גם בליין האוזניות הזולות יותר, 400se, deva .

האם לכבלים יש השפעה כלשהי לאיכות השמע של האוזניות ? התשובה היא לא. **ככל שישנם הבדלים חשמליים מדידים בין הכבלים, ניתן לראותם רק באמצעות ציוד מדידה מעבדתי חשמלי רגיש, אך להבדלונים המזעריים הללו מלכתחילה, שרואים אותם כאמור רק בניטור חשמלי מדויק ועדין מאד, אין שום השפעה ברת אבחנה באוזנו של אדם. הפערים הם way way מתחת לסף האבחנה האנושי.

הבדל השלישי הוא באיכות הקופסא ורמת גימורה, זו של ה- edition XS היא כשל הסדרה העממית, קרטון, פלסטיק, ובד ריפוד בפנים, בעוד שהקופסא של ה Ananda היא ברמת גימור גבוהה יותר, נפתחת בצורה של קופסת בקבוק יין, כזו שמקובלת בקטגוריית האוזניות הגדולות שמחירן בהתאם על מנת לתת אווירה יותר יוקרתית וגימורה מרשים.

מה המשמעות של כל ההבדלים הללו

לכבל עצמו אין משמעות מבחינת איכות השמע. ההבדל מבחינה פרקטית הוא ביתרון שמסופק גם כבל ארוך ולא רק קצר, התורם למי שיש בסט-אפ אצלו מצב בו המקור הזנה של האוזניות מרוחק, הוא לא יצטרך לגשת ולרכוש כבל נוסף או כבל מאריך.

לקופסא של האוזניות אין משמעות מעבר לגימיק שווקי צרכני או תחושתי. יש כאלו שאיכות הקופסא חשובה ומדברת אליהם, הם רוצים את החוויה של הוצאת מוצר מאריזה יוקרתית ,ויש כאלו שמבחינתם קופסא זורקים לפח מרגע שפותחים את המוצר. מדובר במשהו שולי, אך לא נוכל לשלול כאלו שיחשבו אחרת.

המשמעות היחידה (לטעמנו) מבחינת תכלס, היא איכות הקשת, ולא ניתן להתעלם מכך שהקשת הטובה והאיכותית יותר נותנת הנדסת אנוש משופרת. ההבדל מורגש לאורך זמן.

עוד הבדל בין ה- Ananda ל- edition xs , שלשתי אוזניות אלו דרייבר שונה לחלוטין, וגם בעל כיול שונה לחלוטין.

הדרייבר של ה Ananda במפרטיו נציל יותר, כדי 103db/w בעוד שזה של ה- edition xs רק 92db/w . אך נושא הנצילות הינו בעל משמעות מטעה, כי יש הבדלים בעכבה של הדרייברים, זה של ה- Ananda מאד נמוך ולכן מאתגר מגברים בכך שמשית עליהם עומס מאד כבד של משיכת זרם. ולכן אל לנו להתבלבל עם נתון הנצילות הגבוה שלה, בפועל היא מצריכה מגבר עם עכבת מוצא נמוכה מאד על מנת לאפשר damping factor גבוה בתורו, שתורם משמעותי לאיכות הצליל.

בכל הנוגע למבחן שמע נוכל בקצרה לתאר, שיש הבדל כאשר ה- Ananda וה- edition xs נשמעות אחרת לחלוטין, כאשר כל אחת מהן מכוילת בצורה שונה ומייצגת תפיסה אחרת. היות וסקירה זו מוקדשת ל- Ananda אנו נתמקד רק בה כאשר את סקירתה של ה- edition xs נשאיר ליום אחר ולאירוע מופרד.

מתודולוגיה

כאן אמור להכנס פרק מתודולוגיה כמקובל בסקירותינו הקודמות, שמסביר את שיטת העבודה שלנו, הכיצד אנו סוקרים, באלו כלים ואמצעים משתמשים, ומי המומחים המוסיקאליים שמצטרפים אלינו בתהליך ומסייעים בידנו. אך היות ופרק זה חוזר על עצמו וקיים כבר בשניים מהסקירות הראשונות שלנו, הן של דגם 400se והן של דגם sundara , אנו נוותר עליו ופשוט ונפנה אחר נימוס את הקורא לעבור על פרק זה בסקירות הקודמות ולהשלים את החסר.

למי שכבר מכיר, אנו דבר ראשון מבקשים לחקור את גרף ההיענות של האוזנייה הנדונה, בהתבסס על מדידות מקצועיות תקניות בתעשייה על ידי מומחה אוסטרי.

ננתח את כיולה המעניין של ה- Ananda שניתן לאבחנה טכנית באמצעות גרף ההיענות שלה. הגרף מראה לנו את הממצאים הבאים עם super imposition - על רקע הסטייה מעקום Harman כרפרנס השוואתי:

HIFIMAN ANANDA

למותר לציין שבמבחן האוזן ה- ananda מכוילת בצורה פנומנאלית, כאשר בוחנים עליה הקלטות רפרנס מהטובות בעולם של מוסיקה קלאסית, כאלו שנערכו לדוגמא על ידי deutsche grammophon (או שווי ערך) בביצוע תזמורות כדוגמתה של הפילהרמונית של ברלין. אי אפשר היה להתבלבל בכך, שמי שכייל את האוזנייה היה מוסיקאי מקצועי בקריירה שלו וזו הייתה מטרתו. זו מגמה או לומר טרנד, שאנו שמים לב אליו כחוזר על עצמו בדגמי היצרן, בדגמים חדשים יחסית של השלוש שנים האחרונות. עושה הרושם שעם השנים היצרן למד כנראה הכיצד לייצר אוזניה מכוילת לא רע כבר בבסיסה, ושהוא מעסיק אנשי מקצוע מהשורה הראשונה בתחום הכיול, ובכך מאפשר לחסוך לצרכן להתעסק בנושא. זוהי תכונה מבורכת, היא מגדילה בעיננו את היתרון של הדגמים החדשים יותר של היצרן לעומת הישנים יותר שלו.

נשים לב שבבחירת הכיול הדיפולטיבי שלה, ב- ananda יצרו במכוון בור בטווח ההיענות Khz 3.5 – 2 . הבור הזה יוצר תכונת אנטי מיסוך לתדרים שמעליו, אלו שנמצאים בטווח 3.5-6Khz, מה שיוצר את אותה תחושת הדגשה לתדרים שבאוקטבה הזו, ועמה אפשרות (רק אפשרות לא מעבר) לעומס שמע מסוים שעשוי להתפתח עם הזמן, רק בהקלטות מסוימות, או אצל אנשים בעלי רגישות יתר לטווח הזה. התכונה הזו נותנת sparkle מאד מעניין לצליל ומשפרת את תכונת התלת מימדיות, בכך שמקלה על המוח שמפענח את השמע, להתמקד יותר בקלות בטווח שמכיל מידע כווני. מי שינסה לבדוק את האוזנייה על הקלטות ממוצעות של התעשייה ולאו דווקא הקלטות הצמרת המקצועיות, עשוי לגלות שאותו תכנון יזום צריך לעבור תיקון קל, ומי שרוצה לעדן או אף לבטל את השפעת הבור בטווח Khz 3.5 – 2 יכול לעשות כך באמצעות EQ קל ולסדר העניין. להלן ה- EQ שאנחנו הזנו בפילטר על מנת למתן את העקומה ולהקטין את האפקט המוזכר, במטרה לעשותו מעודן יותר לאותן הקלטות שדורשות זאת. אלו תיקונים שבצענו בהתבסס על המדידות של המומחה האוסטרי דלעיל, בשילוב מבחן האוזן, שהוא המכריע פה, בסיועו של המאסטרו המוסיקאלי שמלווה אותנו בסקירות ומסייע בכיול, עד להגעה לנירוונה – עד שהאורקסטרה נשמעת בשחזור של האוזנייה, בדיוק כפי שצריך להיות במציאות כשמאזינים בהיכל הקונצרטים:

HIFIMAN ANANDA

כמו כן הוספנו הגברה קלה באמצעות low shelf פילטר באוקטבה הראשונה, על מנת לתת בוסט קטן ונעים, כזה שאינו מפריע ועוזר לכל אוזניה, שכן אינהרנטית אוזניות (כמו גם רמקולים) תמיד סובלים מרמה כזו או אחרת של מחסור בספקטרום הנמוך, וניסיון מעודן ליישר את העקום שמה, בדר"כ מתורגם לתוצאות חיוביות. למרות שאוזניות אלו עם דרייבר גדול כבר מתחילות במקום מצוין ללא חסרונות באוקטבה הראשונה, התגבור המעודן משפר אותן עוד יותר. הפילטר המעודן שהושם ל- Ananda בשני המקומות בגרף בוצע יחסית בזמן קצר, on the fly , ויתכן שלאחר משחק ניסוי וטעיה עם closed loop feedback , לאורך הזמן יהיה ניתן לעדן אותו עוד יותר. כל אדם לפי טעמו ולפי ניסיונו השמיעתי וסוג ההקלטות שעימן הוא עובד, יכייל עבור עצמו. מה שחשוב להבין אבל, שזהו הכוון העקרוני שניתן או מומלץ על ידנו לבצע כתיקון הענות לאוזניות ananda , על מנת לעדן את הכיול הייחודי שהן קבלו מהיצרן, במטרה לעשותן קרובות יותר למושלם - אבל רק במקרם שמצריכים זאת (כתלות בהקלטה). מעבר לכך לא מצאנו כל פגם בכיול שכדאי לגעת או להתעסק בו. התוצאה של כיול אוזניה זו בבסיסה טוב מאד גם מבלי שמתעסקים בה, ולכן כדאי לא להתעסק יותר מדי על מנת שלא לקלקל את התוצאה הטובה שהגיעו אליה מפתחי המוצר.

**צריכים להבין שבנושא זה של כיול, אין תחליף לניסיון מצטבר ואוזן מיומנת כסנסור, שהם כלי הכרחי לקבלת תוצאה איכותית מרשימה בהרמוניה המוסיקאלית שלה ובאינטונציה המתאימה.

לאחר השלמת בדיקות הקליברציה דלעיל וביצוע מבחני האזנה באמצעות שימוש ביצירות מגוונות, החל בקונצרט לפסנתר 21 של מוצרט,בביצוע של YeolEumSon,בתחרותTchaikovskyCompetition-PianoRoundII,PhaseII2011,שימושבדגימות הקלטה מפסי הקול מהסרטים 2019 Lord of the rings , demolition man, Aladdin , כולם באיכות מקור (אורקסטרה קלאסית כמובן בהקלטת רפרנס מארה"ב של אולפני הסרטים), יצירות והקלטות מאסטר של באך ומאהלר בביצועי עילית של הפילהרמונית של ברלין עם מנצחים מהשורה הראשונה (קלאודיו עבדו, קראחן, וכדומה...) כמו גם קינוח בהקלטות העילית האקוסטיות של ,ScottBradlee מאת,PostmodernJukebox

לשמחתנו הצלחנו להתרשם מה- Ananda שוב, בדיוק כפי שהתרשמנו מהדגמים הקודמים שסקרנו במותג הנבחן. האוזנייה מספקת דיוק טונאלי טוב (מאד), מבלי לאבד פוקוס או לקרוס. היא נותנת תחושה של מנוע (דרייבר) בעל כושר הספק גבוה (במיוחד), וגבוה יותר משמעותית מהאוזניות שסקרנו עד כה מתחת לה ברף 350$. יש ברשותה דרייבר שאינו מתרגש מעוצמות שמע גבוהות (מאד) אם מתבקש לכך. הוא דינאמי, פלפלי, ארטיקולארי, ומתאימה לו עבודה בעוצמות שמע גבוהות. הוא נפתח יפה בווליום ראוי, ולכן הוא אידאלי למוסיקה קלאסית שידועה בעוצמות השמע גבוהות ובדרמה גרנדיוזית כשמדובר באנסמבל מלא של מעל 100 נגנים וזמרים ביצירות עוצמתיות של מאהלר, שלא אחת מביאות אוזניות נחותות יותר לקריסה ברגעי השיא. תיקוני ה- EQ שמבצעים לאוזניה זו הם על גבול הספק אם צריכים אותן, וגם כשכן אז רק במקרים ספציפיים, שכן ברוב המקרים ועל הקלטות רפרנס לא צריכים לשנות מאומה. וכמובן כשכן מבצעים את השינויי EQ , אלו אינם מזיזים כהוא זה לרמות עוות או בעיות כלשהן מובחנות. אחד מהיתרונות הגדולים של טכנולוגיית planar magnetic עליהן מבוססת אוזניה זו, כמו כמעט כל אוזניות המותג הנדון ללא יוצא מהכלל ( hifiman כמעט שלא מייצרים אוזניות עם דרייבר דינאמי), זה שהיא מאד גמישה לעיצוב

ושינוי הצליל, כך שלמרות הוספת או הפחתת ערכים מעקום המוצא, הן לא נכנסות לעוות בשל כך. משהו שאוזניות לא מעטות, במיוחד מבוססות דרייבר דינאמי, לא תמיד מסוגלות לספוג, וזאת בשל חולשות הנדסיות אינהרנטיות לטכנולוגיה הדינאמית המסורתית, בהן הדרייבר עשוי להגיע לקצה הטווח שלו ולהכנס ל- clipping. האיזון הטונאלי של האוזנייה משמר את המאפיינים המרחביים והספקטרליים של האווירה המוסיקלית כמצופה מאולם קונצרטים, להלן שחזור מקור מדויק ראלי, וגם רמת האוויר (היכולת לטפס בגבוהים ברמת ניקיון רהוטה) הייתה מרשימה במיוחד, גם בעוצמות שמע גבוהות שהיא נקודת בוחן לדרייברים, לוודא שאין אפקט קומפרסיה של הצליל.

התוצאה מרשימה, לא קשה היה במבחני האזנה AB כשעוברים גם מאוזניות הדגל של הסדרה העממית כמו sundara, לשים לב לשיפור הדרמתי שמושג באיכות השמע כשעולים לקטגוריית האוזניות עם הדרייבר הגדול יותר המיוצגת במבחן זה על ידי ה- ananda. בזכות מנוע )דרייבר( גדולים יותר עם כושר ספיקה משופר, היא מסוגלת לתת אוירה גרנדיוזית יותר וראליסטית שהיא מאד חשובה במוסיקה קלאסית וככלל, היא תעשה עבודה מרשימה ומסיבית יותר, תאפשר להגיע לעוצמות שמע חזקות יותר מבלי לאבד אויר או פוקוס. היא מספקת טווח דינאמי טוב יותר באבחנה – בעיקר באוקטבה הראשונה ובנמוכים, שהם ראליים יותר ועמוקים יותר, הצליל מקבל משקל יותר משכנע, צליל מציאותי יותר ופחות מאולץ. אפשר לומר, טבעי יותר ומדויק יותר שם למטה. העדר קמפרוס הצליל גם בתדרים שלמעלה עושים את ה- ananda ליותר טבעית ופחות מאולצת והדבר מורגש בקלות. ככל שהמוסיקה תעשה מורכבת ומאתגרת יותר לשחזור, כך הפערים שסדרת האוזניות עם הדרייבר הגדול תצגנה, יהיו גדולים יותר.

אנחנו בוחנים כל מוצר במחירו, ומנסים להבין, האם במחירו הוא מספק תמהיל נכון של איכות אל מול מחיר והאם משתלם לנו החובבים הפוטנציאליים לרכישתו. לטעמנו ה- Ananda מהווה התקדמות ראויה ולינארית עבור תוספת המחיר שהיא מבקשת, 700$ לעומת המוצר הבא תחתיה והיא ה- sundara ב- 350$. בדר"כ חוק התמורה השולית הפוחתת אומר, שעבור שיפורים הולכים וקטנים נאלץ לשלם מחירים הולכים וגדלים, אך אנו שמחים לדווח שבמקרה הנוכחי לא כך, שהנקודה הזו טרם הגיע בטווח מחירים זה (מצד היצרן הנוכחי לפחות). משמע שאנו עדיין מקבלים שפור משמעותי לאיכות השמע ביחס למחיר המבוקש. זוהי תכונה לא ברורה מאליו ואנו שמחים שאנחנו עדיין שמה ויכולים להתקדם לדרגה הביצועית הזו ומבלי להרגיש פספוס או בזבוז כסף מיותר.

בסופו של יום פי 2 מחיר, $700 לעומת 350$ מספקים קפיצת מדרגה מהותית ומורגשת (המאסטרו יתעקש לומר אפילו דרמטית ולי אין אפשרות להתווכח עם אוזניו שנמצאות בתעשייה מעל 50 שנות קריירה מוסיקליות באקדמיה ובבימות הנחשבות בתעשייה הזו). הגם שה- sundara אוזניות מצוינות בפני עצמן , במיוחד בקטגורית מחירן (סקרנו אותה) וביחס לכל האוזניות שבמחירה בפרט = 350$, בהשוואה ישירה אחד מול השני קל להתרשם שיש טוב עוד יותר, מהטוב שהכרנו.

לסכום

לפני שערכנו את עבודת הסקירה בצענו חקר רחב ומשמעותי ברחבי הרשת, במטרה לקרוא ולשמוע מה אומרים על ה Ananda סוקרים וחובבים אחרים בתחום. לא הופתענו בכלל שמסקנתו חופפת למרבית הסקירות, לא לכולן אך בהחלט למרביתן, והיא שה- Ananda למיטב שיפוטנו הצנועה ונסיוננו בתחום, שלי ושל המאסטרו יחדיו, נותנת פייט רציני ומאד תחרותי לאוזניות אחרות בתקציב דומה וגם לאוזניות בתג מחיר גבוה מהן משמעותית, עם יתרון יחסי ככל המסתמן בכל הנוגע לאיכות השמע המוסיקאלית. רוב אם לא כל המקורות ברשת ציינו, שבמחירה של ה- Ananda לא ניתן למצוא אוזניות אחרות שטובות ממנה. יהיו בודדות בעלות תכונות עדיפות עליה ברובד פרטני כמו slam and punch, ואלו יהיו מטבע הדברים אוזניות עם דרייבר דינאמי, אך בכל יתר התכונות הרבות והכה חשובות, אין ל- ananda במחירה אוזניה שטובה ממנה (נכון לעת כתיבת שורות אלו) זו לפחות הדעה הרווחת ברשת, ואנו מסכימים עימה. בדומה לאוזניות האחרות של hifiman – אלו שטעמנו עד כה בסדרה, אנו ממליצים מאד על מגבר הספק חזק ואיכותי, בעל סיגנל חשמלי נקי ככל שניתן, כמו זה שעימו אנו מבצעים את הסקירות: שכן ציודי אוזניות ברמות האיכותיות של התחום, במיוחד בימנו, מחייבים שימוש בציוד חשמלי מניעה איכותי וחזק, על מנת לחלץ מהן את הפוטנציאל הגלום. מי שינסה להניע אוזניות כאלו עם ציוד אלקטרוני פשוט ועממי, או חלילה גרוע כמו סמרטפון, זורק לפח את כל היכולות המרשימות שהאוזנייה מסוגלת לחלץ מהסיגנל וחבל. על מנת להבטיח שליטה מלאה בדרייבר, לאפשר יכולת להרים את עקום התגובה באמצעות כיול באם מבצעים שכזה והשגתו ללא clipping, על מנת למנוע קמפרוס הסאונד או עוות דיסטורשן (בגלל מגבר לא ראוי), ועל מנת למנוע שינויי אינטונציה (יציאה מלינאריות) בשל התנגדות כבדה מדי של האוזנייה (להלן הנגד במעגל החשמלי) על המגבר (להלן מקור הכח במעגל החשמלי), יש לדאוג לשדך מגבר אוזניות ייעודי טוב בעל התנגדות מוצא נמוכה ככל שניתן, על מנת לאפשר יחס damping factor גדול ככל

שניתן. האוזנייה הזו טובה מאד, מי שישכיל להשתמש במגבר THX AAA-888 certified או שווה ערך, יוכל לנצל ממנה את המקסימום שהיא יכולה לתת. לשמחתנו מחירם של מגברים אלו ירד משמעותית בשנים האחרונות, כך שאפשר להשיג כזה או דומה לו כבר באזור חיוג של 200$ בלבד (לא כולל עלות DAC בנפרד).

נקודות חולשה:

א. האוזנייה מחייבת שימוש במגבר אוזניות איכותי, אחרת לא מנצלים את הפוטנציאל שלה וחבל

ב. תכונת punch and slam אינה בחזית התחום בשל תכונה אינהרנטית של דרייברים מסוג planar magnetic. לכן יש לבדוק התאמה לסגנון המוסיקאלי המבוקש

ג. קטגוריית מחיר גבוה יחסית, שלא כולם יכולים להרשות לעצמם

נקודות חוזקה:

1. האוזנייה מגיע מכוילת טוב בבסיסה ולא נדרש היה לבצע שינויי EQ משמעותיים. מה שמסייע לצרכנים שלא רוצים להתעסק עם EQ, את החופש לעבוד עימה כמו שהיא מהיצרן. ככל שצריכים לבצע תיקוני EQ קלים, ספקנו כוון אפשרי, הסברים, וכלים.

2. רמת עוותים טובה כמצופה מטכנולוגיית planar magnetic שזו תכונה אינהרנטית שלה 3. רוחב פס טוב ובמיוחד באוקטבה הנמוכה שמספקת משקל למוסיקה, נוכחות, עוצמה, דרמטיות, וכושר דינאמי בריא.

4. מוסיקליות מעולה שמאתגרת את כל המתחרים בתעשייה regardless of price. ככלל אוזניות hifiman באות מיצרן שמחזיק מוסיקאים אקדמאים מקצועיים בארסנל המפתחים והמכיילים שלו, ההשפעה על התוצאה נכרת ומורגשת וקלה לאבחנה על ידי המאסטרו.

5. נוחות מצוינת , האוזנייה יושבת על הראש כנוצה, עד כדי שתוך כמה דקות לא שמים לב שהיא בכלל שמה. הנוחות אינה נפגעת לאורך זמן וניתן לשבת עימה יום שלם מבלי לשים לב לנוכחותה על הראש (נבדק בפועל). כל זאת בזכות משקל קל מאד ו- clamping force אופטימאלי.

אוזניה זו מתויגת כמוצר הכניסה לעולם ה- professional / high level של היצרן hifiman, היא נותנת אופציה מפתה במיוחד בסגמנט מחירה שהונגש עד לאן שהונגש. בכל הנוגע לדגם ה- Ananda וכפי שהוסבר מעלה, אנו סבורים כמובן במלוא הזהירות והצניעות המתחייבים, שככל שאנו מכירים את התחום, לא יתאפשר בידנו למצוא אוזניה אחרת regardless of brand or technology type, שתצליח לנצחה במחיר זה. יהיו אולי קרובות, אך לא טובות יותר ממנה ב- 700$ נכון לעת כתיבת שורות אלו יוני 2022. שזו המסקנה הפרטית שלנו הכי חשובה בנושא. איך היא ביחס למחיר והאם כדאית לרכישה, והתשובה לדעתנו היא ש- ועוד איך.

יצוין כי כחלק מהליך הסקירה והמחקר אודות האוזניות, שבוצע לפני ותוך כדי הסקירה הנוכחית, עברנו על רבות מהסקירות וחוות הדעת שאוזניה זו זכתה לה ברשת, מהם למדנו לא מעט והשלמנו ידע נוסף חשוב, כמו גם למידת ההסטוריה של התפתחות קטגוריית האוזניות עם הדרייבר הגדול של hifiman.

לאודיופיל המתקדם ולמוסיקאי, לזה שמתקדם בצעדים אחד אחר השני אל עבר שלביו הגבוהים בתחום, שמבקש להתקדם ללא התפשרות על איכות השמע , ה- ananda מהווה אמצעי ראוי ומזמין לסגנון ש- hifiman יודעים להביא, וחשיפה ליכולות הגבוהות שלה, שלא תמיד קיימים בתחום זה ממותגים אחרים במחיר דומה. מחירה של ה- ananda בישראל הוא 2890 שח, מחיר לצרכן כולל מע"מ.

הציוד נבדק והופעל באמצעות DAC ממותג Topping דגם E30, פילטר מס' 1 מבין ששת האפשרויות sharp roll off filter. הונע על ידי מגבר הספק S.M.S.L SP200 בתקן 888-THX AAA הנחשב כרפרנס בתעשייה. הספקו 6 וואט לערוץ ב- 16 אוהם, או 3 וואט ב- 32 אוהם. שני הציודים הללו גם יחד מחזיקים יחס אות לרעש SNR של מעל 115DB , הנחשבים מעל לכושר האבחנה האנושי, ומשכך הם שקופים לחלוטין לאוזנו של בן אנוש, ומבטיחים לנו שמה ששומעים - זה את האוזנייה ולא את הציוד האלקטרוני. *למען הפרוטוקול (עבור מי שזה מעניין אותו), נציין שה- DAC מחובר למגבר באמצעות interconnect של WBC (כבל Canare יפני ומחברי Neutrik) המבטיחים בידנו שהכבל בעל ערכי התנגדות וקיבול אפסיים )קרי שקופים מבחינת שמע(.

מה הלאה:

בכוונתנו בשלב הבא להשאיל מהיבואן את הדגמים הבאים בליין לפי הסדר, ואלו הם ה Arya ב- 1600$, ה- HE 1000SE ב- 3500$, ובשאיפה תחנה אחרונה את ה- end game שלהם ה- susvara ב- 6000$ . ננסה לראות בתג מחיר של כל אחת מאוזניות אלו מה היצרן hifiman מסוגל להביא לנו, מה הוא מסוגל לשפר לנו לעומת הדגמים הקודמים, ונשכילה ביחד .

**האקזמלפר ananda ו- edition XS הושאלו באדיבות היבואן ירון צור ותודה לו מצד הקהילה. שמחנו להיעזר בו. מי שמעוניין להתרשם בעצמו ו/או להזמין, אתר היבואן הוא:

https://www.bambit.co.il/collections/headphones

הישארו בעניינים

הרשמו לניוזלטר שלנו ואנחנו נעדכן אתכם במוצרים חדשים ומלהיבים, מדריכים וכתבות מתחום האודיו ומבצעים שלא כדאי לכם לפספס.

הוסף תגובה